Plakat wystawy

Warsztaty

„Chwila na oddech” - warsztaty sumi-e 06/2018

czas trwania:  
02.06.2018 - 03.06.2018

Instruktor:  
Lidia Rozmus (www.lidiarozmus.com)

I stopień

„Chwila na oddech” warsztaty sumi-e
(malarstwo tuszem i pędzlem na papierze ryżowym) 
i rozważania na temat sztuki i estetyki japońskiej
 

BRAK WOLNYCH MIEJSC

– 2 czerwca 2018, godzina 10.00-16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch)
– zapisy: recepcja@manggha.pl
– materiały i przybory zapewnione przez instruktora
– doświadczenie artystyczne nie wymagane
– liczba uczestników to nie więcej niż 10 osób
– cena warsztatu: 100 zł; wpłaty należy dokonać do dnia 31.05.2018 na konto:

BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

84 1130 1150 0012 1262 4620 0001

W tytule przelewu proszę podać swoje imię i nazwisko z dopiskiem „kurs sumi-e stopień I”
 

Program warsztatu:

– wprowadzenie do sumi-e poprzez informacje związane z różnymi rodzajami sztuki japońskiej (haiku, haiga, kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)

– zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w tej jedynej w swoim rodzaju technice malarskiej wywodzącej się z tradycji sztuki japońskiej

– ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla

– połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w namalowaniu bambusa, ptaków, traw itd.

– krótkie wprowadzenie do poezji haiku i haiga – namalowanie haiga

– parę słów o kaligrafii i namalowanie znaku Ei (wieczność)

  

II stopień

BRAK WOLNYCH MIEJSC

– 3 czerwca 2018, godzina 10.00-16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch)
– zapisy: recepcja@manggha.pl
– materiały i przybory zapewnione przez instruktora
– doświadczenie artystyczne nie wymagane
– liczba uczestników to nie więcej niż 10 osób
– cena warsztatu: 100 zł; wpłaty należy dokonać do dnia 31.05.2018 na:

BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

84 1130 1150 0012 1262 4620 0001

W tytule przelewu proszę podać swoje imię i nazwisko z dopiskiem „kurs sumi-e stopień II”

 

Program warsztatu:

– kontynuowanie rozważań na temat różnych gatunków sztuki japońskiej (kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)
– estetyka japońska – wabi-sabi
– powtórzenie wiadomości o materiałach i narzędziach związanych z sumi-e
– ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla – przypomnienie
– malowanie chryzantemy
– połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w malowaniu krajobrazu z poszczególnymi jego elementami: drzewa, kamienie, woda itd.) 
– kontynuowanie rozważań na temat poezji haiku (próba pisania haiku i namalowanie haiga)
– malowanie ensō

  

O PROWADZĄCEJ

Lidia Rozmus urodziła się w Polsce i ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 1980 wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracuje jako artysta grafik, maluje sumi-e i obrazy olejne, pisze haiku i pełni funkcję redaktora artystycznego w amerykańskim magazynie – „Modern Haiku”.

Jest autorką kilku książek artystycznych, zawierających haiku, haibun i haiga, które otrzymały nagrodę Merit Book Award (Haiku Society of America) za projekty graficzne, za haibun i antologię. Jej obrazy były wystawiane, a haiku publikowane między innymi w USA, Japonii, Polsce i Australii. 
Jej nauczyciele to: Madeleine Stanley-Jossem, Qigu Jiang, a obecnie Shozo Sato. 

  

SUMI-E

Styl w japońskim malarstwie znany jako sumi-e jest unikalną sztuką, której początki w Japonii sięgają XIII wieku. Sumi-e to malarstwo związane z filozofią zen, które w swoisty sposób wyraża tę filozofię. W związku z tym charakteryzuje się prostotą myśli, czynu i formy.

Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz), jest malarstwem w większości monochromatycznym. Obraz buduje się używając podstawowych pociągnięć pędzla jak linie i plamy, od głębokiej czerni poprzez wszystkie odcienie szarości do bieli tła papieru. Technika ta przez swą spontaniczność nie pozwala na retusz czy przemalowywanie.

Sumi-e jest „ilustracją” jedynego w swoim rodzaju momentu, który zainspirował artystę i sprowokował do szybkiego „zrealizowania” wizji, nie pozostawiając miejsca na intelektualną analizę. W tej sztuce udaje się wyrazić ludzkie emocje w najbardziej czystej formie, przez co sumi-e wydaje się być najbardziej prostym, „czystym” stylem w malarstwie.

Malowanie sumi-e rodzi się z potrzeby poszukiwania prawdy o świecie i rozumienia siebie samego. Jak długo ta chęć poszukiwania istnieje, tak długo nowe sumi-e będą tworzone.