Plakat cyklu wydarzeń: IX Otwarta Akademia Kina Japońskiego

CYKL WYDARZEŃ

IX Otwarta Akademia Kina Japońskiego

czas trwania:  
26.01.2015 - 31.01.2016

Prowadzenie i przygotowanie:  
dr Piotr Kletowski, Instytut Studiów Międzykulturowych UJ

O tegorocznym cyklu

„Dziecko w kinie” to jeden z podstawowych tematów X muzy, podejmowany przez największych luminarzy sztuki filmowej. Stojący u progu dorosłości młody człowiek staje się medium, poprzez które mówić można o najważniejszych sprawach nurtujących społeczeństwo, odsłaniając jego pozytywne i negatywne cechy. Obdarzone wyjątkową wrażliwością dziecko widzi i czuje więcej, staje się więc symbolem artysty, również filmowca, obdarzonego ponadprzeciętną umiejętnością dokonywania syntetycznego opisu rzeczywistości. Filmy o dzieciach i młodzieży, tworzone niemalże od pierwszych lat istnienia kinematografii Kraju Kwitnącej Wiśni, stanowią w kinie japońskim żelazną pozycję. Większość z filmów podejmujących tematykę dziecięcą czy młodzieżową wpisuje się w podgatunek kina gendai-geki zwany shomin-geki, czyli opowieści o zwykłych-niezwykłych ludziach, wykazujących nadzwyczajny heroizm w walce z losem. Ale młody człowiek jest nierzadko bohaterem innych filmów zaliczanych do nurtu „kina współczesnego” – filmów wojennych (które opisując tragiczne losy dzieci, stają się antywojennymi apelami), filmów fantastycznych (gdzie dziecko ogniskuje w sobie lęki, fobie i nadzieje całego japońskiego społeczeństwa), czy też filmów anime – gdzie dziecięcy świat wyobraźni, przecina się z często wyzbytym poezji światem dorosłości. Zapraszamy więc na spotkanie z kinem jidō-eiga (filmy o dzieciach) i seishun-eiga (filmy o młodzieży), pozwalającym na odkrycie nierozpoznanych jeszcze obszarów kina i kultury japońskiej.

Program spotkań

SEMESTR I: OCZAMI DZIECKA

26 STYCZNIA, godz.18.00

Świat dzieci i świat dorosłych – opozycja czy uzupełnienie? Najważniejsze cechy jidō-eiga na przykładzie filmu Kikujiro – niedobrani przyjaciele (Kikujirō no natsu, 1999, reż. Takeshi Kitano), opowieści o przyjaźni gangstera i małego chłopca.
Czas trwania: 120 min

23 LUTEGO, godz.18.00

Piekło wojny to przede wszystkim piekło utraconego dzieciństwa. Temat „dziecka wojny” w kinie japońskim. Analiza zjawiska na podstawie filmu Dzieci Hiroszimy (Gembaku no ko, 1952, reż. Kaneto Shindō).
Czas trwania: 120 min

23 MARCA, godz.18.00

„Takie będą rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie” – „film szkolny”, czyli klasa jako symbol społeczeństwa japońskiego. Analiza zjawiska na przykładzie arcydzieła Dwadzieścia cztery źrenice (Nijūshi no hitomi, 1954, reż. Keisuke Kinoshita).

Czas trwania: 180 min

20 KWIETNIA, godz.18.00

Czy możliwe jest spojrzenie na świat oczami dziecka? Dziecko w obiektywie kina nowofalowego: Chłopiec (Shōnen, 1969, reż. Nagisa Ōshima).
Czas trwania: 120 min

25 MAJA, godz.18.00

Dziecko w japońskim kinie fantastycznym – rzecz o twórczości Nobuhiko Ōbayashiego, reżysera filmu Dziewczynka skacząca przez czas (Toki o kakeru shōjo, 1983), zwanego japońskim Johnem Hughesem.
Czas trwania: 120 min

8 CZERWCA, godz.18.00

Genkieiga podbija japońskie kino animowane; analiza zjawiska na podstawie filmu Przygody Niegrzecznej Chie (Jarinko Chie, 1981, reż. Isao Takahata).
Czas trwania: 120 min

 

SEMESTR II: MŁODZIEŻ – BOHATEROWIE I LUDZIE-INSEKTY

5 PAŹDZIERNIKA

„Słoneczne pokolenie” – czyli japońska młodzież lat 60. w obiektywie kamery Nagisy Ōshimy, twórcy filmu Opowieść o okrutnej młodości (Seishun zankoku monogatari, 1960) – stanowiącej matrycę dla wszystkich japońskich filmów o zbuntowanej młodzieży: seishun eiga.
Czas trwania: 120 min

9 LISTOPADA

Kino młodzieżowe lat 80. – czyli jak opowiadać o dojrzewaniu w atrakcyjnym wizualnie stylu. Rzecz o twórczości Shinjiego Sōmaia, reżysera filmu Szkolny mundurek i karabin maszynowy (Sērā-fuku to kikanjū, 1981).
Czas trwania: 180 min

7 GRUDNIA

„Niegroźne insekty” albo „choroba na śmierć” – portret patologii drążących współczesną japońską młodzież w filmach Shunjego Iwai, reżysera filmu Cała prawda o Lili Chou-Chou (Rirī Shushu no subete, 2001).
Czas trwania: 180 min

11 STYCZNIA

„Romeo i Julia” wieku atomu i tsunami – Himizu (Himizu, 2011) Shiona Sono jako przykład postapokaliptycznego seishun-eiga.
Czas trwania: 120 min