Plakat wystawy KIMONO. Forma. Wzór. Rzecz do noszenia

WYSTAWA

KIMONO. Forma. Wzór. Rzecz do noszenia

wernisaż:  
11.02.2018 g. 12:00
czas trwania:  
11.02.2018 - 04.04.2018
przestrzeń wystawiennicza:  

Scenariusz i aranżacja plastyczna:  
Joanna Haba
Teksty i konsultacje:  
Anna Bielak

O WYSTAWIE

W minionym roku Muzeum Manggha wzbogaciło się o zespół ciekawych kimon, pasów obi oraz akcesoriów do tego tradycyjnego japońskiego stroju, a to za sprawą dwóch kolekcji, podarowanych Muzeum przez panie Reiko Nagakurę i Małgorzatę Olejniczak. Pozostając z ogromną wdzięcznością dla naszych darczyńców, prezentujemy Państwu na najnowszej wystawie najciekawsze obiekty z tych zbiorów.

Różnorodność w tradycyjnym japońskim stroju osiągana jest poprzez wykorzystanie wielu rodzajów tkanin i wzorów. Zdobienia wykonywane ręcznie lub maszynowo uzyskiwane są rozmaitymi metodami: tkanymi, malowanymi czy z użyciem haftu. Przygotowanie ręczne materiałów na kimono odbywa się dzisiaj w wyspecjalizowanych warsztatach, częściej jednak korzysta się z pomocy maszyn i komputerów. Prosta forma kimona daje możliwość skupienia się na jego dekoracji. Zastosowanie wielu technik i niezwykła pomysłowość projektanta przy tworzeniu wyszukanych wzorów i motywów doprowadziły do tego, że kimono stało się jedną z najpiękniejszych form japońskiej sztuki, a kolejne epoki kreowały jego określone style.

Obrazy użyte w kimonie to piękne, barwne dekoracje, często mające również znaczenie symboliczne. Twórcy kimon najchętniej sięgają do przedstawień zmieniającego się wraz z porami roku świata natury: roślin, zwierząt, wyobrażeń wody, fal, chmur czy płatków śniegu. Charakterystyczne są również kompozycje oparte na zawiłych wzorach geometrycznych, zwykle nawiązując do kształtów występujących w naturze, takich jak zygzaki, kratki i pasy. Projekt wzoru stanowi zawsze ściśle przemyślaną kompozycję i nawet jeśli kimono zmieni kształt po założeniu go na osobę, widoczne dla oka pozostanie zawsze to, co najciekawsze.

Zapraszamy dziś do spojrzenia na kimona i pasy obi pod kątem ich dekoracyjności zawartej w prostej formie. W dobie konsumpcyjności chcielibyśmy, aby wystawa była szczególnym zaproszeniem do czerpania inspiracji, przetwarzania formy, kompozycji czy dekoracji i koloru we własnych działaniach twórczych i wyrażaniu siebie poprzez modę, ubiór oraz otaczające nas przedmioty.

Joanna Haba

 

Partner główny:

Mitsubishi Motors

Partnerzy wystawy:

Kyoto Nishikawa, Fundacja Kyoto - Kraków