Chwila na oddech. Warsztaty sumie

I stopień

5 stycznia 2019, godzina 10.00–16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch)
  • Muzeum Manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków
  • zapisy: muzeum@manggha.pl, telefon: 12 267 27 03
  • materiały i przybory zapewnione przez instruktora
  • doświadczenie artystyczne nie wymagane
  • ilość uczestników to nie więcej niż 10 osób
  • cena warsztatu 100 zł
Program warsztatu
  • wprowadzenie do sumie poprzez informacje związane z różnymi rodzajami sztuki japońskiej (haiku, haiga, kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)
  • zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w tej jedynej w swoim rodzaju technice malarskiej wywodzącej się z tradycji sztuki japońskiej
  • ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla
  • połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w namalowaniu bambusa, ptaków, traw itd.
  • krótkie wprowadzenie do poezji haiku i haiga – namalowanie haiga
  • parę słów o kaligrafii i namalowanie znaku ei (wieczność)

II stopień

6 stycznia 2019, godzina 10.00–16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch)
  • Muzeum Manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków
  • zapisy: muzeum@manggha.pl, telefon: 12 267 27 03
  • materiały i przybory zapewnione przez instruktora
  • doświadczenie artystyczne nie wymagane
  • ilość uczestników to nie więcej niż 10 osób
  • cena warsztatu 100 zł
Program warsztatu
  • kontynuowanie rozważań na temat różnych gatunków sztuki japońskiej (kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)
  • estetyka japońska – wabi-sabi
  • powtórzenie wiadomości o materiałach i narzędziach związanych z sumie
  • ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla – przypomnienie
  • malowanie chryzantemy
  • połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w malowaniu krajobrazu z poszczególnymi jego elementami: drzewa, kamienie, woda itd.) 
  • kontynuowanie rozważań na temat poezji haiku (próba pisania haiku i namalowanie haiga)
  • malowanie ensō

O prowadzącej

Lidia Rozmus urodziła się w Polsce i ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 1980 wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracuje jako artysta grafik, maluje sumie i obrazy olejne, pisze haiku i pełni funkcję redaktora artystycznego w amerykańskim magazynie Modern Haiku.

Jest autorką kilku książek artystycznych, zawierających haiku, haibun i haiga, które otrzymały nagrodę Merit Book Award (Haiku Society of America) za projekty graficzne, za haibun i antologię. Jej obrazy były wystawiane, a haiku publikowane między innymi w USA, Japonii, Polsce i Australii. Jej nauczyciele to: Madeleine Stanley-Jossem, Qigu Jiang, a obecnie Shozo Sato.

O malarstwie sumie

Styl w japońskim malarstwie znany jako sumi-e jest unikalną sztuką, której początki w Japonii sięgają XIII wieku. Sumi-e to malarstwo związane z filozofią zen, które w swoisty sposób wyraża tę filozofię. W związku z tym charakteryzuje się prostotą myśli, czynu i formy.

Sumie (sumi – czarny tusz, e – obraz), jest malarstwem w większości monochromatycznym. Obraz buduje się używając podstawowych pociągnięć pędzla jak linie i plamy, od głębokiej czerni poprzez wszystkie odcienie szarości do bieli tła papieru. Technika ta przez swą spontaniczność nie pozwala na retusz czy przemalowywanie.

Sumie jest „ilustracją” jedynego w swoim rodzaju momentu, który zainspirował artystę i sprowokował do szybkiego „zrealizowania” wizji, nie pozostawiając miejsca na intelektualną analizę. W tej sztuce udaje się wyrazić ludzkie emocje w najbardziej czystej formie, przez co sumie wydaje się być najbardziej prostym, „czystym” stylem w malarstwie. Malowanie sumie rodzi się z potrzeby poszukiwania prawdy o świecie i rozumienia siebie samego. Jak długo ta chęć poszukiwania istnieje, tak długo nowe sumie będą tworzone.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole