Wystawa

Drzewo i ziemia

26.05.2018 - 24.06.2018

Wernisaż: 25.05.2018, 20.00

Organizator: Miesiąc Fotografii w Krakowie
Projekt Drzewo i ziemia podejmuje kwestię relacji między człowiekiem a naturą. Robert Knoth i Antoinette de Jong odbyli wiele podróży do Japonii po przejściu przez ten kraj tsunami i katastrofie w elektrowni atomowej w Fukushimie w 2011 roku. Na opuszczonych terenach wokół miejsca, gdzie doszło do katastrofy, czuli się czasami jak archeologowie z przyszłości: próbowali zrozumieć, co zdarzyło się w odległej przeszłości, kiedy po tajemniczej sile zostały tylko opustoszałe wioski, budynki, pola i lasy, a po człowieku – jedynie słabe ślady jego obecności.

Dwa wieki wcześniej lekarz, naukowiec i przyrodnik Franz Philipp von Siebold zbierał w Japonii artefakty, okazy roślin i zwierząt, drzeworyty i obrazy. Jego kolekcja pokazuje, jak głęboko zakorzeniona w naturze oraz inspirowana nią jest japońska kultura. Praca Siebolda to przykład z epoki odkryć geograficznych, kiedy badacze podróżowali po świecie, odkrywając tajemnice świata naturalnego oraz jego skarby, by wykorzystać je dla dobra ludzkości.

Ta epoka może być postrzegana jako wstęp do „antropocenu”, rozpoczętego mniej więcej w połowie XX wieku, kiedy to planeta Ziemia została głęboko zmieniona przez aktywność człowieka: zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi, skażenia radioaktywne, zwiększona emisja dwutlenku węgla, wycinki lasów oraz masowe wymieranie gatunków roślin i zwierząt.

W japońskich opowieściach obrazkowych wyraźnie widoczny jest powracający motyw katastrof naturalnych, takich jak tsunami, co po raz kolejny ukazuje, że siły natury są potężne mimo podejmowanych przez człowieka prób ujarzmienia ich. W Fukushimie historia zatacza koło: tutaj siła naturalna jest rozdrażniona niekontrolowanymi siłami stworzonymi przez człowieka – potęgą atomową. Więzy między człowiekiem i naturą zostały zerwane, a ogromny teren, na którym pokolenia wychowywały swoje dzieci, stał się niedostępny.
  

Instalacja wideo

Drzewo i ziemia (2018)
dwukanałowa instalacja wideo, dźwięk stereo, pętla, czas trwania 22’

Praca Roberta Knotha i Antoinette de Jong to dokumentacja ewakuowanych gospodarstw, opuszczonych ogrodów, terenów rolniczych i otaczających je zalesionych krajobrazów, a także gór znajdujących się w pobliżu elektrowni atomowej w Fukushimie. Artyści przeprowadzili również długie rozmowy z dawnymi mieszkańcami tej okolicy. Zestawili dwa ekrany wideo; długie statyczne ujęcia odzwierciedlają trwający proces powolnych i drobnych zmian krajobrazu – woda spływająca małymi strumieniami, krople spadające z liści, kwitnące wiosną kwiaty. Nagrania dźwięków świerszczy budzących się wczesnym rankiem, ptaki śpiewające na pustych polach i drzewa szeleszczące na wietrze tworzą bogaty i niemal namacalny krajobraz dźwiękowy.

Montaż: Thomas Roebers i Peter Claassen
Montaż dźwięku: [tba]

Publikacja

Drzewo i ziemia (2019)
makieta powstającej książki

W tej publikacji Antoinette de Jong i Robert Knoth łączą swoją fotografię krajobrazową z rysunkami roślin, nasion i zwierząt z kolekcji Siebolda przechowywanej w Holandii. Kiedy na początku XIX wieku Siebold był na holenderskiej wyprawie handlowej na wyspie Dejima niedaleko wybrzeża Nagasaki, miał okazję podróżować po całym kraju i zabrać do domu nie tylko ogromną liczbę artefaktów, ale także skrzynię zawierającą prawdziwe skarby – drzeworyty. De Jong i Knoth umieścili w książce również fotografie liści, owoców i gałązek roślin przywiezionych przez Siebolda, które wciąż rosną i kwitną w ogrodzie botanicznym w Lejdzie. Na potrzeby tej wystawy artyści wybrali obiekty z kolekcji Muzeum Manggha.

Tekst i zdjęcia: Antoinette de Jong i Robert Knoth
Esej: Erik de Jong, profesor kultury, krajobrazu i natury (Uniwersytet Amsterdamski)
Projekt graficzny: Kummer & Hermann

Antoinette de Jong i Robert Knoth

Dorobek Antoinette de Jong (ur. 1964 w Holandii) i Roberta Knotha (ur. 1963 w Holandii) charakteryzuje się nowoczesnym i autonomicznym podejściem do tematu. Tworzą oni przede wszystkim pełnometrażowe filmy dokumentalne, w których próbują ukazać złożoność różnorodnych zagadnień społeczno-ekonomicznych i politycznych oraz ich wpływu na życie „zwykłych” ludzi. Knoth i de Jong w swoich pracach szukali sposobów połączenia dokumentalnego hiperrealizmu z abstrakcyjnymi elementami sztuki i literatury. Od dwudziestu lat de Jong i Knoth relacjonują liczne konflikty, tworząc rozbudowane historie i reportaże dla międzynarodowych mediów. Ich projekty były prezentowane na całym świecie, wydali też wiele albumów. Za swoje prace zostali nagrodzeni Deutscher Fotobuchpreis oraz World Press Photo.
NEWSLETTER