Wystawa

Kolekcja. Kōichi Satō, Kenya Hara

Galeria Europa – Daleki Wschód
15.02.2019 - 31.03.2019

Scenariusz i aranżacja: Anna Król Współpraca: Monika Pawłowska
Trzecia wystawa z serii Kolekcja przedstawia plakaty dwóch wyjątkowych japońskich grafików – Kenyi Hary i Kōichiego Satō.

Kōichi Satō (1944–2016), wybitny japoński grafik i projektant; wykładowca na uniwersytetach w Japonii i w Stanach Zjednoczonych. Od 1995 roku trwale związany z Uniwersytetem Tama w Tokio. Tworzył reklamy dla wielu znanych firm, przez pewien czas pracował w dziale reklamy firmy Shiseido. W 1971 roku założył własne studio projektowe: Satō Kōichi Dezain Shitsu. Chociaż zajmuje się głównie grafiką użytkową, jego prace były wielokrotnie nagradzane w prestiżowych konkursach (między innymi w Lahti, Helsinkach, Warszawie, Nowym Jorku, Essen, Moskwie, Hongkongu i Toyamie) i znalazły swoje miejsce w kolekcjach ponad dwudziestu muzeów na całym świecie.

Kōichi Satō jest szczególnie ceniony za umiejętność harmonijnego łączenia japońskich motywów klasycznych (widoki góry Fudżi, kaligrafia) z nowoczesnymi rozwiązaniami kolorystycznymi i technicznymi. W Polsce jego prace były prezentowane między innymi w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Katowicach.

W kolekcji Muzeum Manggha znajdują się plakaty projektowane do wielu różnych wydarzeń artystycznych, filmów, pokazów tradycyjnej sztuki japońskiej (ceremonia parzenia herbaty czy wystawa drzewek bonsai).

Kenya Hara (1958), wybitny japoński grafik, projektant, teoretyk sztuki i kurator. Jeden ze współzałożycieli, a od 2002 roku dyrektor kreatywny cenionej marki MUJI (jap. mujirushi ryōhin). Jego projekty odznaczają się oszczędnością i prostotą, często czerpiąc z tradycyjnych japońskich wartości estetycznych, które sam artysta zamyka w czterech słowach: sensai (czystość), chimitsu (skrupulatność), teinei (wnikliwość, dbałość o szczegóły) i kanketsu (prostota). Hara zajmuje się zarówno projektami komercyjnymi, na przykład dla takich firm jak Issey Miyake, Kenzo, Suntory, jak i tworzeniem grafik i druków promujących Japonię na potrzeby wielkich imprez międzynarodowych. Do klasyki dizajnu weszły jego projekty zaproszeń na ceremonie otwarcia i zamknięcia zimowych igrzysk olimpijskich w Nagano w 1998 roku. Jako członek Komitetu Organizacyjnego Expo 2005 nadzorował tworzenie oprawy graficznej wydawnictw związanych z wystawą światową w Aichi. W 1992 roku założył Hara Design Institute, gdzie wraz zespołem realizuje projekty komercyjne i artystyczne. Jest autorem wielu wystaw, także realizowanych poza granicami Japonii. Do najbardziej znanych należą: Re-Design – Daily Products of the 21st Century (2000), pokazywana w Mediolanie i w Tokio Tokyo Fiber – Senseware (2007), czy przygotowana między innymi dla Muzeum Nauki w Londynie Japan Car (2009).

Na uwagę zasługuje zainicjowany w 2012 roku projekt Architecture for dogs, w którym artysta zaprosił do współpracy znakomitych japońskich architektów, takich jak Kengo Kuma, Kazuyo Seijima czy Shigeru Ban. Każdy z uczestników miał stworzyć prosty i łatwy do samodzielnego złożenia projekt otoczenia dedykowanego psu, tak żeby zmniejszyć dystans dzielący psy i ludzi. Każdy z tych planów został umieszczony na stronie internetowej i można go samodzielnie zrealizować w warunkach domowych.

W kwietniu 2004 roku Kenya Hara gościł w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, gdzie uświetnił finisaż swojej wystawy Więcej niż plakat i wygłosił wykład zatytułowany Japońska komunikacja wizualna. Do kolekcji Muzeum Manggha zostały przekazane prace Artysty Muji i Uyuni.

PATRONAT HONOROWY

KONSUL HONOROWY JAPONII
W KRAKOWIE

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole