fot. Maciej Landsberg
W 2019 roku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha obchodzi dwudziestą piątą rocznicę swojej działalności, a także celebruje setną rocznicę nawiązania kontaktów polsko-japońskich. W tym szczególnym roku zaprasza na retrospektywną wystawę prezentującą twórczość wyjątkowego artysty – Kojiego Kamojiego, Japończyka od sześćdziesięciu lat mieszkającego i tworzącego w Polsce.
Urodzony w 1935 roku w Tokio, mieszka w Warszawie. Malarz, autor obiektów i instalacji. Ukończył studia w Musashino Art University w Tokio, w 1959 roku przyjechał do Polski i rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, uzyskując dyplom w 1966 roku.
Koji Kamoji uważa się za artystę polskiego. W interpretacjach jego twórczości powraca w sposób naturalny odwołanie do sztuki, estetyki i filozofii Wschodu, do buddyzmu, a kluczowym słowem staje się dialog.
Jego obrazy i instalacje są zawsze konsekwencją drobnych lub znaczących egzystencjalnych zdarzeń, własnych i cudzych, niczym niedostrzegalne na pierwszy rzut oka scenki z drzeworytów
ukiyoe (przepływającego świata).
Immanentną cechą dzieł Kamojiego, realizowanych w prostych materiałach – kamienie, woda, pustka, linia – jest prostota i synteza. Istota jego twórczości sprowadza się w pierwszym rzędzie do pojmowania sensu sztuki i postrzegania natury. Ostatecznym celem malarstwa jest dla niego, podobnie jak dla japońskich mistrzów, przedstawienie „ducha przedmiotów”, dotarcie do istoty rzeczy.
W postawie Zachodu ważna jest walka, ekspansja, indywidualizm, logiczne myślenie. W tradycyjnym świecie Wschodu ważniejsze jest drążenie w głąb, szukanie rozwiązań wewnątrz. Ja chciałbym znaleźć to, co jest wspólne w sztuce zachodniej i wschodniej. Myślę o duchowości, w średniowieczu sztuka była bardziej skierowana ku wartościom duchowym, później tę duchową intensywność straciła. Sztuka współczesna znowu tej duchowości szuka. Wschód, goniąc Zachód, utracił swą zdolność odczuwania. W tym sensie Wschód i Zachód muszą znaleźć wspólną wrażliwość wzrokową, odczuwanie, a więc odbiór bardziej bezpośredni.
Koji Kamoji.
W Muzeum Manggha prezentujemy prace z różnych okresów twórczości Artysty, niektóre z nich powstały na naszą wystawę, m.in. instalacja
Sen.
Przedstawione dzieła pochodzą ze zbiorów Artysty, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Studio oraz z kolekcji prywatnych. Wystawie towarzyszy publikacja wydana przez Galerię Zachęta i Muzeum Manggha.