Podróż w głąb drzeworytu – filmy edukacyjne w PJM

Zapraszamy do obejrzenia kilku filmów w PJM, które składały się na miganą ścieżkę zwiedzania po archiwalnej wystawie Hiroshige. Podróż w głąb drzeworytu. Przestrzeń była inspirowana twórczością Utagawy Hiroshigego, jednego z mistrzów japońskiego drzeworytu ukiyo-e. Ścieżka zwiedzania pozwalała udać się w edukacyjną podróż przez epokę, w której żył artysta. 

Biografia artysty

Utagawa Hiroshige żył w latach 1797–1858. Mieszkał w Edo – obecnym Tokio. Artysta należy do grona najbardziej znanych japońskich mistrzów ukiyo-e, czyli obrazów przemijającego świata. Pochodził z rodziny samurajów, ale wybrał inną drogę rozwoju. Uczył się w szkole Utagawa u Toyohira, mistrza drzeworytu. Początkowo tworzył wizerunki pięknych kobiet, aktorów i sceny teatralne. W latach 30. XIX wieku podjął temat natury. Popularność przyniosły mu przedstawienia krajobrazu. Tworzył serie ukazujące widoki Edo, słynne miejsca Japonii, trakty łączące Edo z Kioto. Jedną z najbardziej znanych serii prac jest Sto słynnych widoków Edo. Cykl ukazuje ówczesne święta i uroczystości, witryny sklepów, modę. Hiroshige zostawił po sobie około 5800 dzieł, głównie drzeworytów barwnych. Jego twórczość miała duży wpływ na sztukę europejską XIX i XX wieku.



Hiroshige i Edo

Dzieła Hiroshigego pozwalają przenieść się w wyobraźni do Edo, czyli dzisiejszego Tokio. Za życia artysty miasto rozwijało się pod względem politycznym i gospodarczym. Cztery główne klasy stanowili: samurajowie, rolnicy, rzemieślnicy i kupcy. Każda klasa wnosiła swój wkład w funkcjonowanie i rozwój miasta. Samurajowie byli elitą, żyli według surowego kodeksu bushidō. Rolnicy byli traktowani z szacunkiem za swój wkład w produkcję żywności, ale płacili wysokie podatki. Z kolei rzemieślnicy i kupcy, mimo dosyć niskiej pozycji społecznej, mieli znaczący wpływ na życie miasta. Tworzyli dzielnice handlowe, oferowali różnorodne usługi i towary.



Wierzenia

We współczesnej Japonii istnieją dwie główne religie. Shintō – „droga bóstw” – opiera się na szacunku dla natury. Zakłada obecność kami, czyli bóstw, w elementach przyrody takich jak góry, rzeki, drzewa i kamienie. W przeciwieństwie do shintō buddyzm nie narodził się w Japonii – przybył do niej w VI wieku z Indii. Wprowadził nową perspektywę duchową skupioną na oświeceniu. Obie te religie przeplatają się płynnie w japońskiej codzienności. Na przykład shintō jest kojarzone z uroczystościami ślubnymi i z urodzeniem dziecka, a buddyzm z obrzędami dotyczącymi pogrzebu.



Matsuri

Jednym z elementów japońskiej kultury są matsuri, czyli święta i festiwale. Japończycy chętnie świętują zmiany pór roku, czczenie lokalnych bóstw oraz ważne wydarzenia historyczne. W zależności od okazji planowane są różne procesje, tańce, muzyka i jedzenie. Przykładem takich obchodów są pikniki organizowane w Japonii podczas hanami – zwyczaju podziwiania kwitnących drzew wiśni. Innym przykładem jest święto Tanabata. W tym dniu Japończycy wypisują swoje życzenia na małych karteczkach, które wieszają później na gałązkach bambusa.



Artysta

Kluczową rolę w tworzeniu drzeworytu odgrywa artysta. Czarnym tuszem robi on rysunek, który później zostaje przeniesiony przez drzeworytnika na drewniane bloki. Artysta jest odpowiedzialny za ogólny projekt, w tym za wybór kolorów, jakie pojawią się na odbitkach. Powinien posiadać wiedzę na temat technik drukarskich, aby jego dzieło mogło być wiernie odwzorowane na drzeworycie.



Hiroshi – drzeworytnik

Drzeworytnik przenosi projekt artysty na deski. Każdy kolor, który ma się znaleźć na grafice, wymaga użycia osobnej drewnianej matrycy. Naniesienie oryginalnego rysunku na drewniane bloki wymaga dużego wyczucia i technicznej biegłości.



Surushi – drukarz

Drukarz odpowiada za końcowy wygląd i jakość drzeworytu. Kładzie farby na przygotowane przez drzeworytnika drewniane bloki. Następnie przenosi obraz na papier. Musi zadbać o to, by kolejne warstwy farby nałożone z różnych matryc idealnie do siebie pasowały. Każdy kolor jest drukowany osobno.

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole