Wystawa

ZBLIŻENIE

Galeria Europa – Daleki Wschód
01.12.2024 - 30.03.2025

Kuratorka: dr hab. Anna Król, prof. ASP Aranżacja plastyczna wystawy: dr hab. Anna Król, prof. ASP, dr Patrycja Ochman

Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja

ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja to jubileuszowa wystawa Muzeum Manggha, która prezentuje fenomen tego niezwykłego kolekcjonera. Struktura ekspozycji nawiązuje do mieszkania Jasieńskiego, do jego dużego salonu, gdzie sztuka i rzemiosło artystyczne stanowiły jedno, niezależnie od czasu i długości geograficznej, w której powstawały. I tak w kilku przestrzeniach tematycznych, w kilku „zbliżeniach” przedstawimy wybrane, charakterystyczne elementy jego zbioru. W jednej z nich prezentujemy „instalację” z militariów, gdyż to one były dla „Mangghi” elementem walki o styl narodowy i to one stanowią o specyfice i wyjątkowości jego kolekcji, ponieważ odgrywają w niej najważniejszą (obok drzeworytów) rolę. Przypomnimy tylko słynną wypowiedź Jasieńskiego, która znakomicie to ilustruje:

Japończyk – to rycerz-artysta.
W duszy ideał trójjedyny: honor, ojczyzna, sztuka.
Więc oręż: szabla; więc szabla – dzieło sztuki.

Kolejne „zbliżenia” ukazują stosunek do Japończyków i kolekcjonera do Natury: zwoje z wyobrażeniami ptaków i kwiatów (kachō-ga) oraz krajobrazów, nigdy dotąd niepokazywane; do buddyzmu, przenikającego i kreującego niemal każdy element życia i kultury Japończyków, stanowiący klucz do jej i ich zrozumienia; do rzemiosła artystycznego. W przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód po raz pierwszy w historii Muzeum Manggha zaistnieje – jak w mieszkaniu Jasieńskiego – sztuka japońska i chińska, polska i europejska, dawna i nowa, po prostu Sztuka.

Feliks „Manggha” Jasieński (1861–1929), największy polski kolekcjoner, zamieszkał w Krakowie na początku roku 1902 w kamienicy na rogu Rynku i ulicy Świętego Jana 1 i niebawem miejsce to stało się dla miłośników sztuki jednym z najważniejszych w tym mieście. Odwiedzane i zwiedzane, wielokrotnie fotografowane, jego mieszkanie-muzeum doczekało się także entuzjastycznych opisów. Wnętrze przyciągało rozmaitością zbiorów sztuki Wschodu i Zachodu, sztuki współczesnej i dawnej, ludowej i profesjonalnej; fascynowało współczesnych bogactwem i dostępnością, mogło służyć porównawczym studiom cywilizacji oraz stanowiło niezwykłą rekwizytornię nie tylko realnych artystycznych przedmiotów, ale też artystycznych motywów i inspiracji, jej idealny model. Swoją konsekwentną działalnością Jasieński decydująco wpłynął na kształt Młodej Polski i rozwój japonizmu.

Kolekcja Jasieńskiego liczy 15 tysięcy eksponatów, gromadzi znakomite dzieła sztuki polskiego modernizmu (obrazy Malczewskiego, Wyspiańskiego, Podkowińskiego, Pankiewicza, Wyczółkowskiego, Weissa, Boznańskiej, Stanisławskiego, Ślewińskiego i innych); europejskiej grafiki (między innymi Rembrandta, Goi, Redona i Gauguina); a także unikatowe zbiory tkanin, sztuki ludowej, rękodzieła i meblarstwa. Jej najważniejszy dalekowschodni trzon to około 7000 obiektów sztuki japońskiej, w tym 5200 drzeworytów ukiyo-e, około 1000 militariów, niewielki zbiór malowideł, rzeźby i ceramiki, tkaniny, wyroby z laki i emalii, brązy i wiele innych. Znajdują się w niej także przedmioty z Chin, Indii i Indonezji.


 

Projekt „do usłyszenia!”

Trzy stanowiska do wystawy ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja dedykowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku dostępne w holu Galerii Europa – Daleki Wschód.

Projekt do usłyszenia! jest próbą pogłębienia zrozumienia tego, jak zmysły współpracują ze sobą, w szczególności jak zmysł dotyku i słuchu mogą wspólnie tworzyć pełniejsze doświadczenie obrazu. Jako że wszystkie zmysły są w pewnym sensie ekstensjami dotyku, to właśnie dotyk odgrywa rolę integrującą, łącząc wszystkie nasze zmysłowe doświadczenia w jedną całość, która poprzez multisensoryczną wyobraźnię staje się sposobem dotykania świata, pozwalając na jego pełniejsze poznanie i interakcję.


© Patrycja Ochman-Tarka

Translacja danych dotykowych na zapis audio sprawia, że w dotyku uwidaczniają się zmiany w obrazie: jego kompozycja, dynamika, forma i narracja. W ten sposób, przez zmysł dotyku, można poczuć – „usłyszeć” narrację ukrytą w obrazie, która staje się dostępna poprzez dźwięki. Takie doświadczenie pozwala na wniknięcie w dzieło na głębszym poziomie – wyobraźnia i zmysły synchronizują się w sposób, który wzmacnia percepcję obrazu. Projekt stawia pytanie o horyzonty dostępności w sztuce, ale również zmienia naszą perspektywę na to, jak zmysły mogą współpracować.

Projekt do usłyszenia! to zestaw 3 stanowisk audialno-dotykowych. Na pochylonym pulpicie każdego z nich w syntetyczny sposób przedstawione zostało dzieło wybitnego japońskiego mistrza. W ramie po lewej stronie znajduje się graficznie zinterpretowane dzieło, po prawej lub poniżej usytuowana jest legenda do niego. Każdy element legendy ma podpis w alfabecie Braille’a. Elementy dźwiękowe wykonane są ze stali nierdzewnej osadzonej w tle ze sklejki. Różnica temperatur tych dwóch materiałów pozwala wyróżnić konkretne elementy. Dotykając obrazu, można odczuwać ich kształt i równocześnie słyszeć przypisane im dźwięki. W prawym dolnym rogu płaszczyzny pulpitu znajduje się okrągły znacznik ze stali nierdzewnej, w którym nagrana została audiodeskrypcja do każdego stanowiska. Zobacz za pomocą dotyku to, czego nie zobaczysz oczyma.

Autorka projektu do usłyszenia!: Patrycja Ochman-Tarka
Projekt został zrealizowany w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

Ważne: podczas cichych godzin w dniu 12 lutego oraz 26 marca 2025 r. w godzinach 16.00–18.00 stanowiska audialne zlokalizowane w przestrzeni holu Galerii Europa – Daleki Wschód będą nieczynne.

PATRONAT HONOROWY

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole