Procedura zgłoszeń wewnętrznych

Procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

§ 1

1.        Niniejsza procedura określa zasady i tryb zgłaszania przez Sygnalistów naruszeń prawa (działań lub zaniechań niezgodnych z obowiązującym prawem lub mających na celu obejście tego prawa) dotyczących zagadnień wskazanych w Dyrektywie w szczególności:

a)     zamówień publicznych,
b)     zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
c)     bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
d)     bezpieczeństwa transportu,
e)     ochrony środowiska,
f)     ochrony konsumentów,
g)     ochrony prywatności i danych osobowych,
h)     bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
i)     interesów finansowych Unii Europejskiej,
j)  rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.

2.        Postanowienia niniejszej procedury mają zastosowanie wyłącznie do osoby fizycznej, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym do:

a)     pracownika, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
b)     osoby ubiegającej się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
c)      osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
d)     stażysty,
e)     wolontariusza,
f)      praktykanta,
g)     wykonawcy (podwykonawcy, dostawcy) świadczącego usługi na rzecz Muzeum,
h)     innych osób fizycznych mających związek z Muzeum w kontekście związanym z pracą.

3.        Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest podstawowym elementem prawidłowego oraz bezpiecznego zarządzania, a także służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania skutecznych działań dla ich bezzwłocznego eliminowania oraz ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

4.        Wdrożony niniejszą procedurą system przyjmowania zgłoszeń umożliwia przekazywanie informacji o nieprawidłowościach za pośrednictwem łatwo dostępnych kanałów w sposób zapewniający rzetelne i niezależne rozpoznanie zgłoszenia, a równocześnie zapewniający ochronę przed skierowanymi przeciwko Sygnaliście działaniami o charakterze odwetowym, represyjnym, dyskryminacyjnym lub innym rodzajem niesprawiedliwego traktowania w związku z dokonanym zgłoszeniem.

5.        Każdy z Pracowników zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszej procedury, a nowy pracownik zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszej procedury przed dopuszczeniem do pracy. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.  

§ 2

Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:

1.      Pracodawcy - rozumie się przez to Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie przy ulicy Marii Konopnickiej 26 w Krakowie.

2.      Komisji - rozumie się przez to Komisję Wewnętrzną ds. Zgłoszeń Nieprawidłowości odpowiedzialną za prowadzenie postępowania wyjaśniającego w zakresie zgłoszenia (zwana dalej Komisją); zasady pracy Komisji i sposób jej ustanawiania określi odrębne zarządzenie.

3.      Procedurze - rozumie się przez to niniejszą procedurę zgłaszania naruszeń przepisów prawa przez sygnalistów w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

4.      Sygnaliście (lub podmiocie dokonującym zgłoszenia) - rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy.

5.      Zgłoszeniu - rozumie się przez to informacje o naruszeniu prawa dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do procedury.

6.      Osobie, której dotyczy zgłoszenie - rozumie się przez to osobę wskazaną w zgłoszeniu jako osobę, która dopuściła się naruszenia prawa.

7.      Postępowaniu wyjaśniającym - rozumie się przez to postępowanie prowadzone w związku ze złożonym Zgłoszeniem na podstawie Procedury oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U.UE.L.2019.305.17) a także przepisów krajowych obowiązujących w tym zakresie.

8.      Kanale zgłaszania - rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia.

9.      Działaniu odwetowym - rozumie się przez to działania, które prowadzą do pogorszenia sytuacji Sygnalisty poprzez wyrządzenie mu krzywdy lub spowodowanie szkody, a które zostały podjęte w związku z dokonanym zgłoszeniem.

§ 3

1.        Sygnalista może dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:

a)     w formie ustnej, poprzez osobiste zgłoszenie osobie wyznaczonej do obsługi zgłoszeń sygnalistów: Pani Izabeli Stąpor,
b)     adresu pocztowego (tradycyjnego): 30-302 Kraków, ulica Marii Konopnickiej 26 z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie nieprawidłowości” do rąk własnych osoby wyznaczonej do obsługi zgłoszeń.

2.        Składane zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje: 

a)     datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, 
b)     opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, 
c)     wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie, 
d)     wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, 
e)     wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia,
f)     wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego. 

3.        Ustne zgłoszenie Sygnalisty jest dokumentowane w formie nagrania rozmowy umożliwiającej jej przebieg lub protokołu sporządzonego przez osobę uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń w terminie 14 dni od ustnego otrzymania takiego wniosku.

4.        W Muzeum Manggha nie będą rozpatrywane zgłoszenia anonimowe.

5.        W przypadku ustalenia w wyniku analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę dokonujący Zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach kodeksu pracy. 

6.        Przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. (oraz ewentualnych przepisów prawa polskiego) nie stosuje się, jeżeli naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie naruszenia prawa następuje wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego.

§ 4

1.           W przypadku otrzymania zgłoszenia o nieprawidłowości w Muzeum Manggha, Pracodawca powołuje Komisję Wyjaśniającą do rozpatrzenia i wyjaśnienia naruszenia.

2.           Skład osobowy oraz zasady pracy Komisji Wyjaśniającej zostaną określone w Zarządzeniu o powołaniu Komisji.

§ 5

1.           Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia, a także ujawnienia publicznego zgodnie z treścią Dyrektywy lub przepisów krajowych.

2.           Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie niniejszej Procedury i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

3.           Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności zastosowanie następujących środków: 

a)           odmowę nawiązania stosunku pracy, 
b)           wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
c)           nie zawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony,
d)           obniżenie wynagrodzenia za pracę, 
e)           wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
f)           pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
g)           przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,
h)           zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych, 
i)           przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,
j)        niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
k)        negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,
l)        nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej lub środka o podobnym charakterze,
m)        wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
n)        nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
o)        działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego - chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

4.           Za niekorzystne traktowanie z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w § 5 ust. 3 niniejszej Procedury, chyba że Pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi przesłankami.

5.           Przepisy § 5 stosuje się także do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z Pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego.

6.           Jeżeli praca jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek pracy, zgłaszający nie może być niekorzystnie traktowany z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. 

7.           Za niekorzystne traktowanie uważa się w szczególności rozwiązanie, wypowiedzenie lub odmowę nawiązania stosunku prawnego, na podstawie którego jest lub ma być świadczona praca przez zgłaszającego, chyba że druga strona stosunku prawnego udowodni, że kierowała się obiektywnymi powodami.

§ 6

1.           Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Komisję. Jest ona zobowiązana wówczas podjąć bezzwłoczne działania mające na celu ochronę Sygnalisty.

2.           Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będzie ujawniana podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom podmiotu innym niż upoważnieni członkowie personelu właściwi do przyjmowania zgłoszeń i podejmowania w związku z nimi działań następczych.

3.           Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań. 

4.           Organizacja przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych uniemożliwia uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i osoby której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio  lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

§ 7

1.                Sygnaliście przysługuje ochrona, o ile:

a)     działał w dobrej wierze, czyli w oparciu o fakty i inne obiektywne motywacje (w przeciwieństwie do względów osobistych, np. poczucia niesprawiedliwości, chęci odwetu czy osobistych interesów),
b)     posiadał uzasadnione przekonanie, że ujawniana informacja, a także każdy zawarty w niej zarzut, są w zasadniczej mierze prawdziwe,
c)     nie dokonuje ujawnienia w celu osiągnięcia własnych korzyści,
d)     co do wszystkich okoliczności sprawy dokonane ujawnienie jest uzasadnione.

2.                Ochrona Sygnalisty obejmuje w szczególności strefy:

a)     praw i obowiązków wynikające ze stosunku pracy,
b)     kształcenia zawodowego,
c)     warunków pracy, wymagań dotyczące efektywności zawodowej,
d)     wynagrodzenia oraz świadczeń dodatkowych,
e)     oceny zawodowej oraz systemu awansowania,
f)     odpowiedzialności dyscyplinarnej i odszkodowawczej,
g)      zmiana warunków pracy i płacy,
h)     rozwiązania stosunku pracy.

3.                Ochrona Sygnalisty w rozumieniu niniejszej Procedury nie zastępuje ochrony wynikającej z obowiązujących przepisów prawa.

§ 8

1.        Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń Wewnętrznych niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego. Wzór Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych określa załącznik nr 3 do niniejszej procedury. 

2.        Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych odpowiada wyznaczony pracownik do obsługi zgłoszeń w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie: Pani Izabela Stąpor.

3.        W rejestrze Zgłoszeń Wewnętrznych gromadzi się następujące dane:

a)     numer sprawy,
b)     data dokonania zgłoszenia,
c)     przedmiot naruszenia,
d)     dane osobowe sygnalisty,
e)     dane kontaktowe sygnalisty,
f)      informację o podjętych działaniach następczych,
g)     datę zakończenia sprawy.

4.        Rejestr Zgłoszeń Wewnętrznych prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności, a dokumenty i informacje zebrane w toku analizy oraz informacji dotyczących rozpatrzenia zgłoszenia przechowywane są przez okres co najmniej 5 lat od dnia zakończenia postępowania wyjaśniającego.

§ 9

1.        Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem niniejszej procedury w szczególności, gdy zachodzi jedna z poniższych okoliczności: 

a)     w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w niniejszej procedurze Pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej,
b)     zgłaszający ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, 
c)     dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe, 
d)     w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Pracodawcą, a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Pracodawcy w naruszeniu prawa.

2.        Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami prawa.

§ 10

1.     Dane osobowe zgłaszającego oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba że za wyraźną zgodą zgłaszającego. 

2.     Pracodawca, po otrzymaniu zgłoszenia, może w celu weryfikacji zgłoszenia oraz podjęcia działań następczych zbierać i przetwarzać dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie, nawet bez jej zgody. Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) nie stosuje się, chyba że zgłaszający działał z naruszeniem art. 6.

§ 11

1.        Informacja o procedurze dokonywania zgłoszeń wewnętrznych jest obligatoryjna w procesach: rekrutacji, negocjacji dotyczących usług, rozmów/negocjacji dotyczących pełnienia funkcji.

2.        W sprawach nieuregulowanych niniejszą Procedurą zastosowanie mają przepisy kodeksu pracy, Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U.UE.L.2019.305.17) oraz przepisy w zakresie ochrony danych osobowych.

3.        Niniejsza Procedura podlega publikacji na stronie internetowej Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie: www.manggha.pl.

§ 12

Integralną część Procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych  w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie stanowią poniższe załączniki:

załącznik nr 1 -  oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z Procedurą dokonywania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych przez sygnalistów w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
załącznik nr 2 - formularz zgłoszenia naruszenia przepisów prawa przez sygnalistę
załącznik nr 3 - rejestr zgłoszeń wewnętrznych
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole