Historia
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zostało powołane do życia z inicjatywy Andrzeja Wajdy i otwarte w 1994 roku jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Przez pierwszych dziesięć lat istnienia stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, będąc zarazem miejscem aktywnej działalności Fundacji Kyoto – Kraków im. Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. W roku 2005, usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna.
Zgodnie z ideą Fundatorów, Manggha miała stanowić „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha.
Zgodnie z ideą Fundatorów, Manggha miała stanowić „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha.
Pokaż od najnowszych
1920
Dar Feliksa Jasieńskiego
Polski kolekcjoner i znawca sztuki, Feliks „Manggha” Jasieński, przekazuje swoją liczącą ponad 15 tys. obiektów kolekcję sztuki japońskiej Muzeum Narodowemu w Krakowie.
Fot. Muzeum Narodowe w Krakowie
Fot. Muzeum Narodowe w Krakowie
1944
Manggha: Początek
sztuka japońska w okupowanym Krakowie
Część kolekcji Jasieńskiego zostaje wystawiona po raz pierwszy w galerii w Sukiennicach, gdzie widzi ją dziewiętnastoletni wówczas Andrzej Wajda.
1987
Nagroda Kyoto Prize
Andrzej Wajda zostaje laureatem nagrody Kyoto Prize Fundacji Inamori. Artysta całą sumę przeznacza na założenie Fundacji Kyoto–Kraków – jej celem jest wzniesienie budynku, który stanie się domem dla kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
1991
Zbiórka funduszy
W zbiórkę funduszy na powstanie Centrum Manggha włącza się Związek Zawodowy Pracowników Kolei Wschodniej Japonii.
1992
Projekt
Koncepcję architektoniczną opracował wybitny japoński architekt Arata Isozaki we współpracy z architektami krakowskimi: Krzysztofem Ingardenem, Jackiem Ewý i biurem JET Atelier.
1993
28 majaKamień węgielny
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Centrum i poświęcenie go przez kapłanów shintō.
1993
2 lipcaRozpoczęcie budowy
Proces wznoszenia Centrum zrzesza ponad pięciuset pięćdziesięciu robotników, którzy przepracowując ponad trzysta tysięcy godzin kończą budowę w przewidzianym terminie.
1994
30 listopadaManggha/Manga/Manggha
Otwarcie Centrum Sztuki i Techniki JapońskiejPlakat reklamujący wydarzenie przedstawia Feliksa „Mangghę” Jasieńskiego na tle budynku Centrum Manggha, trzymającego pod pachą drzeworyt Katsushiki Hokusaia, autora m.in. „Mangi” – w czasach Jasieńskiego zapisywanej jako „Manggha”.
2002
11 lipcaWizyta pary cesarskiej
Muzeum odwiedzają cesarz Japonii Akihito i cesarzowa Michiko.
2005
2005–2007Ku samodzielności
W 2005 roku Manggha przestaje być oddziałem Muzeum Narodowego i otrzymuje status państwowej instytucji kultury, a w 2007 zyskuje status Muzeum.
2014
Początek budowy
Powstaje Galeria Europa-Daleki Wschód
W czerwcu, po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego rozpoczyna budowa Galerii Europa – Daleki Wschód.
2015
23 czerwcaOtwarcie Galerii Europa – Daleki Wschód
Budynek Galerii stanowi aneks istniejącego gmachu Muzeum Manggha. Mieszczą się w nim sale ekspozycyjne, sala konferencyjna, pomieszczenia magazynowe, specjalistyczne pracownie, a także przestrzeń biurowa.
2019
29 czerwcaWizyta pary książecej
W ramach wizyty z okazji 100. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatyczną między Polską i Japonią, Książę Akishino i księżna Kiko odwiedzili Muzeum Manggha, gdzie obejrzeli wystawę kimon dziecięcych oraz drzeworyty ze zbioru Feliksa Jasieńskiego.
2019
30 listopadaJubileusz 25-lecia
Muzeum świętuje 25-lecie działalności instytucji oraz 100-lecie nawiązania oficjalnych kontaktów dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią.