Historia
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zostało powołane do życia z inicjatywy Andrzeja Wajdy i otwarte w 1994 roku jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Przez pierwszych dziesięć lat istnienia stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, będąc zarazem miejscem aktywnej działalności Fundacji Kyoto – Kraków im. Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. W roku 2005, usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna.
Zgodnie z ideą Fundatorów, Manggha miała stanowić „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha.
Muzeum Manggha jest jedyną państwową instytucją popularyzującą kulturę japońską w Polsce, która łączy działalność muzealną z organizacją przedsięwzięć typowych dla nowoczesnej instytucji kultury. Głównym kryterium tworzenia programu wydarzeń jest, oprócz wysokiej rangi artystycznej, atrakcyjność pokazu dla publiczności. Ze względu na wyraźne różnice kulturowe, kluczowym staje się sposób zaprezentowania odległej i często niezrozumiałej wiedzy specjalistycznej. Metody, jakie przez lata zostały wypracowane przez zespół Muzeum Manggha pozwalają na wnikliwą i atrakcyjną prezentację zjawisk związanych z Japonią dawną i współczesną.
Zgodnie z ideą Fundatorów, Manggha miała stanowić „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha.
Muzeum Manggha jest jedyną państwową instytucją popularyzującą kulturę japońską w Polsce, która łączy działalność muzealną z organizacją przedsięwzięć typowych dla nowoczesnej instytucji kultury. Głównym kryterium tworzenia programu wydarzeń jest, oprócz wysokiej rangi artystycznej, atrakcyjność pokazu dla publiczności. Ze względu na wyraźne różnice kulturowe, kluczowym staje się sposób zaprezentowania odległej i często niezrozumiałej wiedzy specjalistycznej. Metody, jakie przez lata zostały wypracowane przez zespół Muzeum Manggha pozwalają na wnikliwą i atrakcyjną prezentację zjawisk związanych z Japonią dawną i współczesną.
Pokaż od najnowszych
1920

Dar Feliksa Jasieńskiego
Polski kolekcjoner i znawca sztuki, Feliks „Manggha” Jasieński, przekazuje swoją liczącą ponad 15 tys. obiektów kolekcję sztuki japońskiej Muzeum Narodowemu w Krakowie.
Fot. Muzeum Narodowe w Krakowie
Fot. Muzeum Narodowe w Krakowie
1944

Manggha: Początek
sztuka japońska w okupowanym Krakowie
Część kolekcji Jasieńskiego zostaje wystawiona po raz pierwszy w galerii w Sukiennicach, gdzie widzi ją dziewiętnastoletni wówczas Andrzej Wajda.
1987

Nagroda Kyoto Prize
Andrzej Wajda zostaje laureatem nagrody Kyoto Prize Fundacji Inamori. Artysta całą sumę przeznacza na założenie Fundacji Kyoto–Kraków – jej celem jest wzniesienie budynku, który stanie się domem dla kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
1991

Zbiórka funduszy
W zbiórkę funduszy na powstanie Centrum Manggha włącza się Związek Zawodowy Pracowników Kolei Wschodniej Japonii.
1992

Projekt
Koncepcję architektoniczną opracował wybitny japoński architekt Arata Isozaki we współpracy z architektami krakowskimi: Krzysztofem Ingardenem, Jackiem Ewý i biurem JET Atelier.
1993
28 maja
Kamień węgielny
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Centrum i poświęcenie go przez kapłanów shintō.
1993
2 lipca
Rozpoczęcie budowy
Proces wznoszenia Centrum zrzesza ponad pięciuset pięćdziesięciu robotników, którzy przepracowując ponad trzysta tysięcy godzin kończą budowę w przewidzianym terminie.
1994
30 listopada
Manggha/Manga/Manggha
Otwarcie Centrum Sztuki i Techniki JapońskiejPlakat reklamujący wydarzenie przedstawia Feliksa „Mangghę” Jasieńskiego na tle budynku Centrum Manggha, trzymającego pod pachą drzeworyt Katsushiki Hokusaia, autora m.in. „Mangi” – w czasach Jasieńskiego zapisywanej jako „Manggha”.
2002
11 lipca
Wizyta pary cesarskiej
Muzeum odwiedzają cesarz Japonii Akihito i cesarzowa Michiko.
2005
2005–2007
Ku samodzielności
W 2005 roku Manggha przestaje być oddziałem Muzeum Narodowego i otrzymuje status państwowej instytucji kultury, a w 2007 zyskuje status Muzeum.
2014

Początek budowy
Powstaje Galeria Europa-Daleki Wschód
W czerwcu, po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego rozpoczyna budowa Galerii Europa – Daleki Wschód.
2015
23 czerwca
Otwarcie Galerii Europa – Daleki Wschód
Budynek Galerii stanowi aneks istniejącego gmachu Muzeum Manggha. Mieszczą się w nim sale ekspozycyjne, sala konferencyjna, pomieszczenia magazynowe, specjalistyczne pracownie, a także przestrzeń biurowa.
2019
29 czerwca
Wizyta pary książecej
W ramach wizyty z okazji 100. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatyczną między Polską i Japonią, Książę Akishino i księżna Kiko odwiedzili Muzeum Manggha, gdzie obejrzeli wystawę kimon dziecięcych oraz drzeworyty ze zbioru Feliksa Jasieńskiego.
2019
30 listopada
Jubileusz 25-lecia
Muzeum świętuje 25-lecie działalności instytucji oraz 100-lecie nawiązania oficjalnych kontaktów dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią.