Historia

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zostało powołane do życia z inicjatywy Andrzeja Wajdy i otwarte w 1994 roku jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Przez pierwszych dziesięć lat istnienia stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, będąc zarazem miejscem aktywnej działalności Fundacji Kyoto – Kraków im. Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. W roku 2005, usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna. 

Zgodnie z ideą Fundatorów, Manggha miała stanowić „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha.

Pokaż od najnowszych

1920

Dar Feliksa Jasieńskiego

Dar Feliksa Jasieńskiego

Polski kolekcjoner i znawca sztuki, Feliks „Manggha” Jasieński, przekazuje swoją liczącą ponad 15 tys. obiektów kolekcję sztuki japońskiej Muzeum Narodowemu w Krakowie.
Fot. Muzeum Narodowe w Krakowie

1944

Manggha: Początek

Manggha: Początek

sztuka japońska w okupowanym Krakowie
Część kolekcji Jasieńskiego zostaje wystawiona po raz pierwszy w galerii w Sukiennicach, gdzie widzi ją dziewiętnastoletni wówczas Andrzej Wajda.

1987

Nagroda Kyoto Prize

Nagroda Kyoto Prize

Andrzej Wajda zostaje laureatem nagrody Kyoto Prize Fundacji Inamori. Artysta całą sumę przeznacza na założenie Fundacji Kyoto–Kraków – jej celem jest wzniesienie budynku, który stanie się domem dla kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

1991

Zbiórka funduszy

Zbiórka funduszy

W zbiórkę funduszy na powstanie Centrum Manggha włącza się Związek Zawodowy Pracowników Kolei Wschodniej Japonii.

1992

Projekt

Projekt

Koncepcję architektoniczną opracował wybitny japoński architekt Arata Isozaki we współpracy z architektami krakowskimi: Krzysztofem Ingardenem, Jackiem Ewý i biurem JET Atelier.

1993

28 maja
Kamień węgielny

Kamień węgielny

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Centrum i poświęcenie go przez kapłanów shintō.

1993

2 lipca
Rozpoczęcie budowy

Rozpoczęcie budowy

Proces wznoszenia Centrum zrzesza ponad pięciuset pięćdziesięciu robotników, którzy przepracowując ponad trzysta tysięcy godzin kończą budowę w przewidzianym terminie.

1994

30 listopada
Manggha/Manga/Manggha

Manggha/Manga/Manggha

Otwarcie Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej
Plakat reklamujący wydarzenie przedstawia Feliksa „Mangghę” Jasieńskiego na tle budynku Centrum Manggha, trzymającego pod pachą drzeworyt Katsushiki Hokusaia, autora m.in. „Mangi” – w czasach Jasieńskiego zapisywanej jako „Manggha”.

2002

11.07.2002
Wizyta pary cesarskiej

Wizyta pary cesarskiej

Muzeum odwiedzają cesarz Japonii Akihito i cesarzowa Michiko.

2005

2005 – 2007
Ku samodzielności

Ku samodzielności

W 2005 roku Manggha przestaje być oddziałem Muzeum Narodowego i otrzymuje status państwowej instytucji kultury, a w 2007 zyskuje status Muzeum.

2014

Początek budowy

Początek budowy

Powstaje Galeria Europa-Daleki Wschód
W czerwcu, po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego rozpoczyna budowa Galerii Europa – Daleki Wschód.

2015

23.06.2015
Otwarcie Galerii Europa-Daleki Wschód

Otwarcie Galerii Europa-Daleki Wschód

Budynek Galerii stanowi aneks istniejącego gmachu Muzeum Manggha. Mieszczą się w nim sale ekspozycyjne, sala konferencyjna, pomieszczenia magazynowe, specjalistyczne pracownie, a także przestrzeń biurowa.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole