Bez-myślne obrazy, które wymuszają myślenie – spotkanie z prof. Romą Sendyką

„Bownik dał się poznać jako artysta niesłychanie dokładny: celebrujący precyzję” – pisze Roma Sendyka w eseju o cyklu Bownika Opłatki prezentowanym na wystawie w Muzeum Manggha – Zdjęcia, które pokazywał w projektach Koleżanki i koledzy, Disassembly, czy w cyklu Koła, były szczegółowo obmyślane, przygotowane w odpowiednich archiwach, zaplanowane i wykonane z wyjątkową konsekwencją, czasochłonne, żmudne, dokładne. Opłatki na pierwszy rzut oka wyłamują się z tej autorskiej tradycji. Dudle zdają się przypadkowe, chwilowe, niewymagające zachodu. Rozpleniają się po powierzchni bez planu, płynnie i chaotycznie. Zdawkowa praca? Można łatwo dać się zwieść pozorowi. Towarzyszy jej typowa dla twórcy konceptualna precyzja i nieomal niewidoczna – ukryta w historii projektu – stanowczość, cierpliwość i konsekwencja.

Roma Sendyka przedstawi bogate historyczne, społeczne i filozoficzne konteksty, które uruchamia ta seria fotografii – po raz pierwszy eksponowana w tak okazałej reprezentacji na wystawie Bownik. Podszerstek.

Spotkanie odbędzie się w przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód w niedzielę 9 lipca 2023 r. w godzinach 12.00–13.00. Spotkanie przeznaczone jest dla młodzieży oraz osób dorosłych. Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres e-mail: recepcja@manggha.pl, w tytule wiadomości wpisując: „Spotkanie BOWNIK 9.07”. W treści należy podać: imię, nazwisko, wiek zgłaszanego Uczestnika. Zachęcamy do wcześniejszej rezerwacji z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (limit: 25 osób). Koszt uczestnictwa w ramach biletu wstępu według obowiązującego cennika.


ROMA SENDYKA jest profesorą w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie zajmuje się teorią badań literackich i kulturowych. Prowadzi Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci i działa w Kolektywie Kuratorskim. Jest autorką książek „Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku” (Kraków 2006) oraz „Od kultury ja do kultury siebie” (Kraków 2015). W 2011 roku wykładała gościnnie na Uniwersytecie w Chicago. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej, Christian A. Johnson Endeavor Foundation, ERSTE Stiftung oraz European Holocaust Research Infrastructure. Kieruje zespołem badawczym realizującym grant “Unremembered Genocide Sites and Their Impact on Collective Memory, Cultural Identity, Ethical Attitudes and Intercultural Relations in Contemporary Poland” (NPRH 2016). Była także współkuratorką wystawy „Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady” (Muzeum Etnograficzne, Kraków, 2018–2019). W 2023 r. ukazała się publikacja prezentująca efekty kilkuletnich badań powojennych „ludowych” obiektów artystycznych.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole