Chwila na oddech. Warsztaty sumi-e

Rozważania na temat sztuki i estetyki japońskiej


Styl w japońskim malarstwie znany jako sumi-e jest unikatową sztuką, której początki w Japonii sięgają XIII wieku. Sumi-e, to malarstwo związane z filozofią zen, i w swoisty sposób wyraża tą filozofię. W związku z tym charakteryzuje się prostotą myśli, czynu i formy.

Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz), jest malarstwem w większości monochromatycznym. Obraz buduje się używając podstawowych pociągnięć pędzla jak linie i plamy, od głębokiej czerni poprzez wszystkie odcienie szarości do bieli tła papieru. Technika ta przez swą spontaniczność nie pozwala na retusz czy przemalowywanie.

Sumi-e jest „ilustracją” jedynego w swoim rodzaju momentu, który zainspirował artystę i sprowokował do szybkiego „zrealizowania” wizji, nie pozostawiając miejsca na intelektualną analizę. W tej sztuce udaje się wyrazić ludzkie emocje w najbardziej czystej formie, i tak sumie wydaje się być najbardziej prostym, „czystym” stylem w malarstwie.

Malowanie sumi-e rodzi się z potrzeby poszukiwania prawdy o świecie i rozumienia siebie samego. Jak długo ta chęć poszukiwania istnieje, tak długo nowe sumi-e będą tworzone.

I STOPIEŃ

23 listopada 2019 (sobota), w godzinach 10.00–16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch)
Brak wolnych miejsc na I stopień warsztatów
  • instruktor: Lidia Rozmus
  • zapisy na adres: recepcja@manggha.pl 
  • materiały i przybory zapewnione przez instruktora
  • doświadczenie artystyczne niewymagane
  • ilość uczestników to nie więcej niż 10 osób
  • cena warsztatu: 100 zł
  • po otrzymaniu potwierdzenia o dostępności miejsc prosimy o dokonanie wpłaty do dnia 21.11.2019 na konto:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
M. Konopnickiej 26, 30-302 Kraków
84 1130 1150 0012 1262 4620 0001
Bank Gospodarstwa Krajowego, O. Kraków
Tytuł: imię i nazwisko, „Chwila na oddech. Warsztaty sumie stopień I”

Program warsztatu:
  • wprowadzenie do sumie poprzez informacje związane z różnymi rodzajami sztuki japońskiej (haiku, haiga, kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)
  • zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w tej jedynej w swoim rodzaju technice malarskiej wywodzącej się z tradycji sztuki japońskiej
  • ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla
  • połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w namalowaniu bambusa, ptaków, traw, itd.
  • krótkie wprowadzenie do poezji haiku i haiga – namalowanie haiga
  • parę słów o kaligrafii i namalowanie znaku ei (wieczność)

II STOPIEŃ

24 listopada 2019 (niedziela), w godzinach 10.00–16.00 (z przerwą na lunch)
Brak wolnych miejsc na II stopień warsztatów
  • instruktor: Lidia Rozmus
  • zapisy na adres: recepcja@manggha.pl 
  • materiały i przybory zapewnione przez instruktora
  • doświadczenie artystyczne niewymagane
  • ilość uczestników to nie więcej niż 10 osób
  • cena warsztatu: 100 zł
  • po otrzymaniu potwierdzenia o dostępności miejsc prosimy o dokonanie wpłaty do dnia 21.11.2019 na konto:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
M. Konopnickiej 26, 30-302 Kraków
84 1130 1150 0012 1262 4620 0001
Bank Gospodarstwa Krajowego, O. Kraków
Tytuł: imię i nazwisko, „Chwila na oddech. Warsztaty sumie stopień II”

Program warsztatu:
  • kontynuowanie rozważań na temat różnych gatunków sztuki japońskiej (kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.)
  • estetyka japońska – wabi sabi
  • powtórzenie wiadomości o materiałach i narzędziach związanych z sumie
  • ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla – przypomnienie
  • malowanie chryzantemy
  • połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w malowaniu krajobrazu z poszczególnymi jego elementami: drzewa, kamienie, woda, itd.) 
  • kontynuowanie rozważań na temat poezji haiku (próba pisania haiku i namalowanie haiga)
  • malowanie enso

O prowadzącej

Lidia Rozmus urodziła się w Polsce i ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 1980 wyemigrowała to Stanów Zjednoczonych, gdzie pracuje jako artysta grafik, maluje sumi-e i obrazy olejne, pisze haiku i pełni funkcję redaktora artystycznego w amerykańskim magazynie – Modern Haiku.

Jest autorką kilku książek artystycznych, zawierających haiku, haibun i haiga, które otrzymały nagrodę Merit Book Award (Haiku Society of America) za projekty graficzne, haibun i antologię. Jej obrazy wystawiane były, a haiku publikowane między innymi w USA, Japonii, Polsce i Australii. Jej nauczyciele to: Madeleine Stanley-Jossem, Qigu Jiang a obecnie Shozo Sato.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole