Muzeum Manggha nieczynne do odwołania / Sklepik muzealny otwarty wt–ndz w godz. 10.00–18.00
Wystawa

Ohara Koson. Drzeworyty japońskie z kolekcji Adriana Ciceu

09.01.2021 - 28.02.2021

Kurator: dr Ioan Paul Colta Współpraca: Joanna Haba
Muzyka i kolekcjonera Adriana Ciceu (1939–2017) poznałem w roku 2004 w miejscowości Măgura w okolicach rumuńskiego Braszowa – w sielankowym otoczeniu, na szczycie wzniesienia, w pejzażu żywcem wyjętym z japońskiego malarstwa. Później, podczas jednej z wizyt w Berlinie, odkryłem jego pasję dla Dalekiego Wschodu i podziwiałem zgromadzoną przezeń kolekcję sztuki azjatyckiej. W owej chwili odkryłem kulturę dotąd mi nieznaną, a niezmiernie pociągającą, która podbiła moje serce w ułamku sekundy. Spędziliśmy wówczas razem kilka dni, które na zawsze zmieniły bieg mojego życia. W kolejnych latach cieszyłem się przyjaźnią osoby o rozległej wiedzy i wyszukanym smaku, wyznawcy buddyzmu zen – na tej ścieżce pozostał z pokorą do samego końca.

Adrian Ciceu urodził się w roku 1939 w Kluż-Napoce w Rumunii. Pierwsze lekcje muzyki pobierał w rodzinnym mieście, następnie studiował w bukareszteńskim konserwatorium, specjalizując się w instrumentach perkusyjnych. Ze sztuką Dalekiego Wschodu zetknął się po raz pierwszy jako student i od razu poczuł ku niej nieodparty pociąg, którego – jak mawiał – nie dało się racjonalnie wytłumaczyć. Jego pasja narodziła się podczas zwiedzania wystawy japońskich drzeworytów w Narodowym Muzeum Sztuki w Bukareszcie, poświęconej twórczości Katsushiki Hokusaia. Prace tego wielkiego artysty pozostawiły w nim niezatarty ślad. Wiele lat później do najulubieńszych dzieł Adriana nadal należały wydane w kilku tomach szkicowniki Hokusaia, tak zwane Manga.

Pierwszy obiekt do swej kolekcji nabył na początku lat siedemdziesiątych, był to drzeworyt nishiki-e przedstawiający dwa pełne wdzięku żurawie. Choć antykwariusz nie wiedział, kto jest jego autorem, i mimo wysokiej ceny, Adrian zakupił pracę bez wahania. Szczególnie zachwycił go wpływ japońskiego malarstwa tradycyjnego (nihon-ga) widoczny w kompozycji przedstawienia i jego malarskości. Później dowiedział się, że twórcą tej pracy, zatytułowanej Dwa żurawie, był Ohara Koson (1877–1945), jeden z najważniejszych reprezentantów nurtu shin-hanga.

Od tego momentu Adrian skupił uwagę na grafikach z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Zawsze podziwiał ich zdumiewające walory artystyczne i techniczne, mimo iż przez dłuższy czas drzeworyty pochodzące na przykład z późnego okresu Meiji nie cieszyły się szczególnym uznaniem krytyków i kolekcjonerów.

Wystawa zatytułowana Ohara Koson. Japońskie drzeworyty z kolekcji Adriana Ciceu, zorganizowana w krakowskim Muzeum Manggha, poświęcona jest pamięci Adriana Ciceu jako hołd złożony jego wielkiej pasji dla japońskiej grafiki. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć 40 drzeworytów nishiki-e autorstwa Ohary Kosona, wszystkie ze zbiorów kolekcjonera.
dr Ioan Paul Colta
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole