Bownik. Podszerstek
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz Muzeum Sztuki Miasta Himeji podpisały w 2024 roku umowę o partnerstwie, której celem jest rozwijanie wymiany artystycznej i kulturalnej między oboma regionami.
Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem była wystawa fotografii współczesnego artysty Pawła Bownika zatytułowana Podszerstek. Projekt ten, wcześniej prezentowany w Muzeum Manggha, po raz pierwszy pokazany został w Japonii w dniach od 4 do 13 października 2025 roku.
Wystawa została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca 2025/2026”.
Na ekspozycji zaprezentowane zostały prace z cyklu Rewers – serii fotografii przedstawiających ubrania wywrócone na lewą stronę, ukazujące ich wewnętrzną strukturę: szwy, podszewki i detale zazwyczaj ukryte przed wzrokiem. Fotografując wnętrze odzieży, Bownik podejmuje refleksję nad ukrytymi znaczeniami i osobistymi historiami zapisanymi w tkaninach, nad naturą fotograficznego przedstawienia oraz nad rolą instytucji w utrwalaniu pamięci. W ten sposób przenosi opowieść o ubiorze – zwykle ograniczoną do kontekstu mody i rzemiosła – w nowy, symboliczny wymiar.
W cyklu Rewers artysta fotografuje różnorodne stroje: od munduru wojskowego noszonego przez Józefa Piłsudskiego, kluczową postać w dziele odzyskania niepodległości Polski, po szamańskie szaty z syberyjskiego regionu Jeniseju. Odwrócone ubrania przemawiają do widza za pośrednictwem fotografii – jako nośniki nieopowiedzianych historii, utkanych przez tych, którzy je kiedyś nosili.
Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem była wystawa fotografii współczesnego artysty Pawła Bownika zatytułowana Podszerstek. Projekt ten, wcześniej prezentowany w Muzeum Manggha, po raz pierwszy pokazany został w Japonii w dniach od 4 do 13 października 2025 roku.
Wystawa została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca 2025/2026”.
Na ekspozycji zaprezentowane zostały prace z cyklu Rewers – serii fotografii przedstawiających ubrania wywrócone na lewą stronę, ukazujące ich wewnętrzną strukturę: szwy, podszewki i detale zazwyczaj ukryte przed wzrokiem. Fotografując wnętrze odzieży, Bownik podejmuje refleksję nad ukrytymi znaczeniami i osobistymi historiami zapisanymi w tkaninach, nad naturą fotograficznego przedstawienia oraz nad rolą instytucji w utrwalaniu pamięci. W ten sposób przenosi opowieść o ubiorze – zwykle ograniczoną do kontekstu mody i rzemiosła – w nowy, symboliczny wymiar.
W cyklu Rewers artysta fotografuje różnorodne stroje: od munduru wojskowego noszonego przez Józefa Piłsudskiego, kluczową postać w dziele odzyskania niepodległości Polski, po szamańskie szaty z syberyjskiego regionu Jeniseju. Odwrócone ubrania przemawiają do widza za pośrednictwem fotografii – jako nośniki nieopowiedzianych historii, utkanych przez tych, którzy je kiedyś nosili.