Kiyokatsu Matsumiya i japoński papier z Echizen

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha pragnie zaprosić na tygodniowy pokaz zatytułowany Kiyokatsu Matsumiya i japoński papier z Echizen. Pokaz potrwa od 19 do 26 maja 2019 roku.

Kiyokatsu Matsumiya, urodzony w 1951 roku w prefekturze Fukui w Japonii, jest artystą niezwykle wszechstronnym: uprawia malarstwo, tworzy formy przestrzenne, instalacje, projekty wnętrz. Ważnym czynnikiem przy tworzeniu jego prac jest materiał, jakim się posługuje. Wszystko, co tworzy, wykonane jest z washi, czyli tradycyjnego papieru japońskiego. Znakiem rozpoznawczym jego twórczości jest łączenie różnych tworzyw: washi i farby olejnej, washi i żelaza, washi i gałęzi drzew, czy też washi i ceramiki.

Artysta organizuje wystawy indywidualne i grupowe na całym świecie oraz pracuje nad wieloma projektami. W Muzeum Manggha gościł z indywidualną wystawą w roku 1998 i od tego czasu współpracuje z Muzeum przy okazji różnych projektów.

Wydarzeniem towarzyszącym pokazowi będzie spotkanie polskich artystów i architektów, podczas którego zaprosimy do dyskusji na temat możliwości tworzenia przy użyciu tradycyjnego japońskiego papieru washi. Spotkanie odbędzie się 19 maja o godzinie 11.00.

Do udziału w spotkaniu upoważnia bilet wstępu na wystawy zakupiony w danym dniu.

Zachęcamy do zapoznania się z twórczością Artysty na poświęconej mu stronie internetowej.

Echizen washi

Około 1500 lat temu, kiedy cesarz Keitai mieszkał w Echizen jako książę Ohta, piękna księżniczka przybyła do wioski nad rzeką Okamoto i uczyła tamtejszych ludzi, jak tworzyć papier.

Owa księżniczka o imieniu Kawakami okazała się być boginią papieru, która podczas swojej wizyty w wiosce założyła przemysł papieru washi w Echizen. Aby ją uhonorować, mieszkańcy zbudowali świątynię Okamoto oraz kontynuowali tradycję wytwarzania papieru.

Nazwa Echizen washi pojawia się w dokumencie z okresu Nara znalezionym w Shosoin (skarbcu zbudowanym w VIII wieku), kiedy to w Japonii wprowadzono papier chiński. W momencie, gdy papier zaczyna być używany na porządku dziennym przez klasę wojowników, niektóre bardzo wysokiej jakości papiery, takie jak Echizen hosho, zaczęły być produkowane w dużych ilościach i za pomocą ulepszonych technik. Szogunat, a także panowie feudalni objęli swoim patronatem przemysł zajmujący się produkcją papieru, przyczyniając się w ten sposób do dalszego rozwoju technik i nowych rozwiązań.

W ostatnich czasach wielu artystów, w tym słynny malarz Taikan Yokoyama, zaczęło preferować papier z Echizen, który jest dobrze znany w całym kraju. Charakteryzujący się delikatną fakturą i szerokim zasobem odmian, papier wyprodukowany w Imadate nie ma sobie równych pod względem różnorodności wśród papierów produkowanych w Japonii.

PATRONAT HONOROWY

PATRON HONOROWY JAPONII
W KRAKOWIE

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole