1 LISTOPADA MUZEUM MANGGHA NIECZYNNE
Wystawa

Araki / Tsujimura. Na granicy cienia

Galeria Europa – Daleki Wschód
12.05.2020 - 25.10.2020

Aranżacja wystawy: Dominik Lisik Idea wystawy: Rafał Jablonka Koordynacja: Katarzyna Nowak Opieka konserwatorska: Joanna Haba Opracowanie graficzne: Kuba Sowiński
Na wystawie przedstawiono obiekty sztuki o charakterze kontrowersyjnym oraz nieodpowiednim dla osób niepełnoletnich.
Zwiedzanie wystawy przez dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia może odbywać się tylko w towarzystwie rodziców lub opiekunów.


SPOTKANIA TOWARZYSZĄCE
Wydarzenia przybiorą formę zarówno stacjonarną jak i online. 
Koszt udziału wynosi 5 zł, bilety na wydarzenie stacjonarne do nabycia w kasach Muzeum Manggha od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–18.00. Liczba miejsc ograniczona (50 osób). 
  • 27.09.2020 Nobuyoshi Araki / Shiro Tsujimura – japońskie źródła i wspólne wątki
Sylwetki japońskich artystów i koncepcję połączenia ich twórczości w jednej wspólnej ekspozycji, przybliży kurator wystawy Dominik Lisik.
  • 4.10.2020 Intensywne obrazy, oddziaływanie imaginarium Arakiego na współczesną fotografię
O wpływie jaki na współczesną fotografię swą bezkompromisową twórczością wywarł Nobuyoshi Araki, opowie uznany polski fotograf i wykładowca Paweł Bownik.
  • 16.10.2020 Arakimentari – pokaz filmu o twórczości Arakiego
Projekcja filmu dokumentalnego pokazującego „od kuchni” jak Nobuyoshi Araki tworzy swoje fotograficzne dzieła. Pokaz filmu poprzedzi krótkie wprowadzenie kuratora wystawy.
  • 25.10.2020 Książka – dopełnienie czy alternatywa dla wystawy?
Jak projektować albumy do wystaw i książki o sztuce? Na to i inne pytania związane z rynkiem publikacji tworzonych na potrzeby instytucji kultury odpowie grafik i wykładowca krakowskiego ASP Kuba Sowiński oraz profesor Tomasz Bierkowski.


O WYSTAWIE

Trudno o dwóch równie indywidualnych, kontrowersyjnych i zarazem głęboko japońskich w swej twórczości artystów. Nobuyoshi Araki głośną i monumentalną działalnością wyznaczył tendencje i przesunął granice w światowej fotografii. Shiro Tsujimura zaś, w kręgu japońskiej ceramiki uznawany za buntownika i rewolucjonistę, poprzez swój unikalny i wyciszony styl przedarł się do rzeczywistości sztuki współczesnej. Twórców oprócz tytanicznej produktywności i bezkompromisowej pracy „na własnych warunkach” łączy precyzyjne sięganie do konkretnych etycznych i estetycznych wzorców tradycji zen. To jedynie z pozoru kontrastowe zestawienie dwóch najwybitniejszych w swych dziedzinach japońskich artystów będzie stanowiło istotę wystawy prezentowanej od 12 maja do 25 października 2020 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

kliknij, aby powiększyć zdjęcie

W minimalistycznych przestrzeniach Galerii Europa – Daleki Wschód zainstalowanych zostanie osiemdziesiąt fotografii z ośmiu serii autorstwa Arakiego powstałych między 1972 a 2008 rokiem. Nostalgiczne, zatrzymane w ruchu kadry z ukochanego przez artystę Tokio w wielkoformatowych i drobnych powiększeniach pozwolą jak przez okno lub dziurkę od klucza podglądnąć intymny świat uchwycony w niepowtarzalnej chwili. Szerokie spektrum tematyczne twórczości Arakiego dopełnią „wyjęte z cienia” wystudiowane, miękkie formy spętanych ciał Kinbaku, wydrapane na kliszach w zdecydowanym geście nagie akty Obscenities oraz soczyste w kolorystyce uprzednio malowane, a następnie dokumentowane dekadenckie kompozycje kwiatowe.

Melancholijny miejski krajobraz i dynamikę uchwyconych organicznych materii zrównoważy obecność niezwykle konsekwentnej, bujnej i surowej kolekcji sześćdziesięciu naczyń wiodącego japońskiego ceramika Shiro Tsujimury. Wykonane po 2008 roku przy zastosowaniu ręcznych technik formowania i tradycyjnego japońskiego wypału, obłe, nacięte, celowo zdeformowane i gruboszkliwione obiekty wymykają się kanonom konserwatywnej ceramiki japońskiej. Jeśli Araki przy użyciu światła wydobywa z ciemności i unieruchamia obrazy w jedynym takim momencie, to Tsujimura za sprawą ognia utrwala materiał wyjęty z mroku ziemi w wyjątkowych, niepowtarzalnych kształtach. Zaznaczenie ulotności chwili poprzez niedopowiedzenie w treści obrazu i niedokończenie w kształcie formy jest środkiem iście japońskim, w którym to sugestywna niedoskonałość i niedopełnienie przypominają o nieuchronnym przemijaniu wszystkiego, co nas otacza. Takie kontrolowane balansowanie na symbolicznej granicy życia i śmierci jest wspólnym ogniwem łączącym twórczość obu artystów, a emocje, które budzi w nas ich sztuka, zmuszają do autorefleksji.
Dominik Lisik

GŁÓWNY PATRON MEDIALNY

PATRONI MEDIALNI

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole