Wystawa

Background

Gmach główny
17.05.2024 - 15.09.2024

Wernisaż: 16.05.2024, 18.00

Zespół kuratorski: Ewa Borysiewicz, Barbara Trojanowska, Jakub Woynarowski Projekt graficzny: Magdalena Burdzyńska Aranżacja wystawy: Bartek Buczek, Emilia Kina Koordynacja: Barbara Trojanowska Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Na wystawie Background zaprezentowany zostanie wybór historycznych i współczesnych przykładów opowiadania obrazem z obszaru m.in. mangi, anime, gier wideo czy drzeworytów ukiyo-e, skoncentrowanych na eksploracji szeroko pojętego tła. Sceneria, w której obecności rozgrywa się akcja, jest niezbędnym, choć często bagatelizowanym elementem artystycznej rzeczywistości. Tymczasem wystawa Background ma przypomnieć, że tło nie jest neutralne – jest sprawcze, a często rządzi się także inną niż ludzka logiką. Tło na wystawie odgrywać będzie rolę pierwszoplanową: zostanie ukazane jako przestrzeń zarówno kontemplacyjna, jak i skłaniająca do wnikliwej obserwacji zjawisk z reguły wymykających się typowo człowieczej, jednostkowej perspektywie skoncentrowanej na przyczynach i skutkach. Wystawa Background nie ma jednak na celu pokazania tła jako opozycji do historii rozgrywających się na pierwszym czy drugim planie, lecz zwrócenie uwagi, że elementy te znajdują się w tym samym zbiorze i wzajemnie na siebie oddziałują oraz się uzupełniają. Na wystawie tło wchodzi w interakcję z postaciami; postacie wpływają na tło.

Innym ważnym wątkiem wystawy jest ten dotyczący granicy oddzielającej „popkulturę” od „kultury wysokiej”, a także refleksja na temat jej niestałej natury – zależnej od sytuacji geograficznej, społecznej oraz kulturowej. Podobnie na wystawie Background status „kopii” i „oryginałów” będzie równy, udowadniając, że obiekty pochodzące z obu tych kategorii posiadają jednakowy potencjał wywołania w oglądającej je osobie autentycznych emocji, generowania wspomnień, wzbudzania ważnych refleksji.

Wystawa Background, zestawiając ze sobą zabytkowe obiekty o statusie muzealnym z przykładami szeroko dostępnej kultury popularnej, pokaże, jak płynne i umowne są kategorie, którymi się posługujemy, aby zorientować się w zdominowanej przez wizualność codzienności.

Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. reprodukcje teł wykorzystanych w takich kultowych anime jak Ghost in the Shell, Akira, Podniebna poczta Kiki, drzeworyty Hokusaia czy komiksy Yuichiego Yokoyamy, Tigera Tateishiego i Satoshiego Kona, elementy gier studiów FromSoftware i Kojima Productions.


ZESPÓŁ KURATORSKI

Ewa Borysiewicz jest historyczką sztuki, badaczką, autorką tekstów o sztuce, kuratorką wystaw oraz organizatorką wydarzeń artystycznych. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i Freie Universität Berlin. Była członkinią zespołu kuratorskiego wystawy Obok: Polska–Niemcy. 1000 lat historii w sztuce (Martin-Gropius-Bau, Berlin), kierowanego przez Andę Rottenberg. Autorka książki Rausz kinetyczny (Warszawa 2013), badającej polityczny i emancypacyjny aspekt animacji bezkamerowej na przykładzie prac Juliana Józefa Antonisza. W latach 2012–2019 pracowała w Instytucie Adama Mickiewicza w Warszawie jako ekspertka ds. sztuk wizualnych. Od 2018 do 2022 roku współorganizowała (wraz z galeriami Stereo i Wschód) festiwal Friend of a Friend. W 2021 roku współredagowała internetową odsłonę wystawy Muzeum Awangardy, będącej efektem współpracy e-flux i Muzeum Sztuki w Łodzi. W 2022 roku opracowywała dla Bergen Assembly kwerendę na temat rzeźb w węglu autorstwa artystów-górników ze Śląska. W 2022 roku została zaproszona do udziału w programie rezydencji dla krytyków sztuki w Wiedniu i w Grazu, organizowanym przez Verein K. W roku 2023 kuratorowała indywidualne wystawy Karoliny Bielawskiej (Warszawa) i Magdaleny Łazarczyk (Poznań). Publikowała między innymi w: „Flash Art”, „Art Agenda”/”e-flux Criticism”, „NERO”, „Camera Austria”, „SPIKE”, „PW”, „Texte zur Kunst” i „Art Basel Stories”. Od 2021 do 2024 roku, wraz z Katie Zazenski i Verą Zalutskayą, pracowała w magazynie „BLOK” jako jedna z jego redaktorek naczelnych. W 2024, wraz z Zazenski i Zalutskayą, zainicjowała internetowy magazyn „MOST”, poświęcony sztuce i kulturze współczesnej Europy Wschodniej i Środkowej. Jej obecne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół neuronauki, teorii świadomości, epistemologii, narratologii i ekonomii behawioralnej. Jej hobby to ceramika, tenis stołowy i gry wideo.

Barbara Trojanowska – historyczka sztuki, menedżerka kultury, kuratorka w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Studiowała historię sztuki i japonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w powojennej kulturze wizualnej Japonii. W latach 2014–2022 pracowała w Instytucie Adama Mickiewicza, gdzie była odpowiedzialna za działania promujące polską kulturę w Japonii, a także polskie sztuki wizualne w regionie Azji. W latach 2017–2020 programowała i koordynowała oficjalny polski program kulturalny z okazji 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią, które przypadło na rok 2019. Była związana między innymi z Archiwum KwieKulik, Fundacją Katarzyny Kozyry i Muzeum Sztuki w Łodzi.

Jakub Woynarowski – artysta wizualny, designer oraz kurator. Absolwent i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku Narracyjnego. Realizuje projekty z pogranicza teorii i praktyki wizualnej. Twórca koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji (2014). Laureat Paszportu Polityki (2015) w kategorii sztuk wizualnych. Zdobywca Grand Prix w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi. Swoje prace prezentował między innymi w Fondazione Memmo w Rzymie, MeetFactory w Pradze i MSN w Warszawie.

Dofinansowanie

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole