Na wystawie
Background prezentowany jest wybór historycznych i współczesnych przykładów opowiadania obrazem z obszaru m.in. mangi, anime, gier wideo czy drzeworytów
ukiyo-e, skoncentrowanych na eksploracji szeroko pojętego tła. Sceneria, w której obecności rozgrywa się akcja, jest niezbędnym, choć często bagatelizowanym elementem artystycznej rzeczywistości. Tymczasem wystawa
Background przypomina, że tło nie jest neutralne – jest sprawcze, a często rządzi się także inną niż ludzka logiką. Tło na wystawie odgrywa rolę pierwszoplanową: jest ukazane jako przestrzeń zarówno kontemplacyjna, jak i skłaniająca do wnikliwej obserwacji zjawisk z reguły wymykających się typowo człowieczej, jednostkowej perspektywie skoncentrowanej na przyczynach i skutkach. Wystawa
Background nie ma jednak na celu pokazania tła jako opozycji do historii rozgrywających się na pierwszym czy drugim planie, lecz zwrócenie uwagi, że elementy te znajdują się w tym samym zbiorze i wzajemnie na siebie oddziałują oraz się uzupełniają. Na wystawie tło wchodzi w interakcję z postaciami; postacie wpływają na tło.
Innym ważnym wątkiem wystawy jest ten dotyczący granicy oddzielającej „popkulturę” od „kultury wysokiej”, a także refleksja na temat jej niestałej natury – zależnej od sytuacji geograficznej, społecznej oraz kulturowej. Podobnie na wystawie
Background status „kopii” i „oryginałów” jest równy, udowadniając, że obiekty pochodzące z obu tych kategorii posiadają jednakowy potencjał wywołania w oglądającej je osobie autentycznych emocji, generowania wspomnień, wzbudzania ważnych refleksji.
Wystawa
Background, zestawiając ze sobą zabytkowe obiekty o statusie muzealnym z przykładami szeroko dostępnej kultury popularnej, pokazuje, jak płynne i umowne są kategorie, którymi się posługujemy, aby zorientować się w zdominowanej przez wizualność codzienności.
Na wystawie można zobaczyć m.in. reprodukcje teł wykorzystanych w takich kultowych anime jak
Ghost in the Shell,
Akira,
Podniebna poczta Kiki, drzeworyty Hokusaia czy komiksy Yuichiego Yokoyamy, Tigera Tateishiego i Satoshiego Kona, elementy gier studiów FromSoftware i Kojima Productions.
ZESPÓŁ KURATORSKIEwa Borysiewicz– historyczka sztuki, autorka tekstów o sztuce, organizatorka wystaw i wydarzeń artystycznych. Członkini zespołu kuratorskiego wystawy
Obok: Polska-Niemcy. 1000 lat Historii w Sztuce. Autorka książki
Rausz kinetyczny. W latach 2012–2019 pracowała w Instytucie Adama Mickiewicza w Warszawie jako ekspertka ds. sztuk wizualnych. W latach 2018 –2022 współorganizowała festiwal
Friend of a Friend. Współpracowała m.in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, Bergen Assembly, magazynem BLOK i galerią Škuc. Publikuje teksty o sztuce w magazynach polskich i zagranicznych. Od 2024 pełni funkcję współredaktorki naczelnej magazynu MOST. Jej zainteresowania badawcze to neurobiologia, epistemologia i ekonomia. Jej hobby to ceramika, fizyka, japońska popkultura, tenis stołowy i gry wideo.
Barbara Trojanowska – historyczka sztuki, menedżerka kultury, kuratorka w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Studiowała historię sztuki i japonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w powojennej kulturze wizualnej Japonii. W latach 2014–2022 pracowała w Instytucie Adama Mickiewicza, gdzie była odpowiedzialna za działania promujące polską kulturę w Japonii, a także polskie sztuki wizualne w regionie Azji. W latach 2017–2020 programowała i koordynowała oficjalny polski program kulturalny z okazji 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią, które przypadło na rok 2019. Była związana między innymi z Archiwum KwieKulik, Fundacją Katarzyny Kozyry i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Jakub Woynarowski – artysta wizualny, designer oraz kurator. Absolwent i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku Narracyjnego. Realizuje projekty z pogranicza teorii i praktyki wizualnej. Twórca koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji (2014). Laureat Paszportu Polityki (2015) w kategorii sztuk wizualnych. Zdobywca Grand Prix w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi. Swoje prace prezentował między innymi w Fondazione Memmo w Rzymie, MeetFactory w Pradze i MSN w Warszawie.