Z okazji 110. rocznicy urodzin Czesława Miłosza i 30. rocznicy opublikowania przez noblistę tomiku pod tytułem Haiku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zaprasza na wystawę rysunków Andrzeja Dudzińskiego Haiku Miłosza i Dudzińskiego oraz na cykl spotkań podejmujących nowe, interesujące spojrzenie na dorobek Miłosza: przypomnienie jak wiele jego poezja zawdzięcza dalekowschodniej estetyce i buddyjskiej refleksji, co stanowi z kolei inspirację dla dzisiejszego czytelnika. W ramach projektu zapraszamy do rozmów znawców twórczości Miłosza, jego przyjaciół, poetów, badaczy buddyzmu i japońskiej sztuki, a także osoby, których życie może być przykładem harmonijnego istnienia, a może, wręcz przeciwnie – braku istnienia podziałów na kultury Zachodu i Wschodu.
Spotkania towarzyszące
19 października, godzina 18.00Wernisaż wystawy rysunków Andrzeja Dudzińskiego
Haiku Miłosza i Dudzińskiego i spotkanie z Andrzejem Dudzińskim, redaktorem Jerzym Illgiem oraz dyrektor Muzeum Manggha Bogną Dziechciaruk – Maj.
24 października, START: godzina 15.00Spotkanie 1
Miłosz i buddyzmIreneusz Kania
Spotkanie 2
Buddyzm i Miłosz Prof. Jerzy Jarniewicz
Prof. Daniel Kalinowski
Dr Maciej Kanert
Spotkanie 3
Miłosz i haiku Prof. Beata Szymańska – Aleksandrowicz
Dr Agnieszka Żuławska – Umeda
Lidia Rozmus
Więcej informacji po kliknięciu tutaj.
Andrzej Dudziński
Malarz, grafik, ilustrator, autor plakatów teatralnych i filmowych. Urodził się w 1945 roku w Sopocie. Studiował architekturę na Politechnice Gdańskiej, architekturę wnętrz i grafikę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie w pracowni Henryka Tomaszewskiego.
Jako rysownik debiutował w 1970 na łamach „Szpilek”. Swoje czarno-białe rysunki satyryczne zamieszczał również w pismach: „Polska”, „Polityka”, „Kultura” i „Ty i Ja”. W latach 1970-1972 mieszkał w Londynie, gdzie współpracował z undergroundowymi czasopismami i zetknął się z nurtem pop-artu.
W roku 1977 wyjechał w Stanów Zjednoczonych, mieszkał w Nowym Jorku, współpracował z prestiżowymi amerykańskimi czasopismami, w tym z „New York Timesem”.
Pseudonim „Dudi” wywodzi się od cyklu rysunków przedstawiających wymyślonego przez siebie ptaka Dudi, który kontestuje rzeczywistość i stanowi alter ego samego artysty. Dudi gościł na łamach "Szpilek” w latach 70. Na przełomie lat 80. i 90. pojawił się w twórczości Dudzińskiego drugi sławny jego stwór - Pokrak, lapidarnie opisany słowami: "kulka na nóżkach z owadzimi oczami" (Johnangus Mackay). Początkowo Pokrak był motywem obrazów, następnie występował na łamach "Tygodnika Powszechnego".
Wystawa Haiku Miłosza i Dudzińskiego to drugi pokaz twórczości Dudzińskiego w Muzeum Manggha. W roku 1996 artysta prezentował tu swoje malarstwo.