Kultura Dostępna 2024
Z przyjemnością informujemy, że Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zakończyło realizację projektu "Japonia na wynos" w ramach programu Kultura Dostępna 2024.
Okres trwania projektu: 5.04.2024 r. - 30.11.2024 r.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Instytucja zarządzająca programem Kultura Dostępna 2024: Narodowe Centrum Kultury.
Idea "Japonii na wynos" opierała się na przekonaniu, że kultura powinna być obszarem dostępnym dla osób z różnymi potrzebami. Często otrzymujemy pytania, czy muzeum może wydelegować zespół edukatorski do placówki, której podopieczni mają utrudniony dostęp do oferty edukacyjnej. W odpowiedzi na te potrzeby zrealizowaliśmy projekt, który miał na celu ułatwienie dostępu do oferty dla osób w kryzysie zdrowia psychicznego oraz osób ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnościami sprzężonymi z autyzmem.
Projekt "Japonia na wynos" przybrał formę wyjazdów tematycznych realizowanych poza siedzibą muzeum. Zespół edukatorski projektu prowadził lekcje i warsztaty plastyczne w lokalizacjach dwóch Partnerów projektu: w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Krakowie oraz w Zespole Szkół Specjalnych nr 2 w Krakowie.
Opis działalności Partnerów "Japonii na wynos":
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych
Placówka obejmuje całościowym oddziaływaniem terapeutyczno – edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz pokrewnymi niepełnosprawnościami. Uczniowie Centrum Autyzmu to dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 roku życia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w normie intelektualnej lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Placówka kładzie szczególny nacisk na rozwój umiejętności z zakresu samodzielności, komunikowania się oraz zachowań społecznych, a także na kształtowanie zachowań pozytywnych.
Zespół Szkół Specjalnych nr 2 w Krakowie
To jednostka dla dzieci i młodzieży przewlekle chorych, w tym z zaburzeniami psychicznymi leczonych w Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika, w Szpitalu Uniwersyteckim oraz Szpitalu Klinicznym im. dr. J. Babińskiego. Zajęcia szkolne i pozalekcyjne odbywają się w pomieszczeniach szpitalnych.
Głównym zadaniem nauczyciela i wychowawcy jest nawiązanie kontaktu z uczniem, przywrócenie mu wiary we własne siły i zaufania do otoczenia oraz pomoc w wyrównaniu braków edukacyjnych wynikających z choroby. Nadrzędnym celem Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 jest oddziaływanie terapeutyczne, które ułatwia uczniom readaptację do szkół macierzystych i środowiska rówieśniczego. Zadania w ramach "Japonii na wynos" były realizowane w oddziale Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 zlokalizowanym w budynku Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego im. św. Ludwika przy ul. Strzeleckiej 2A.
"Japonia na wynos" łączy w sobie komponent ułatwienia dostępu do kultury, rewitalizacji społecznej w kontekście uczestnictwa w kulturze oraz sprzyjaniu integracji społecznej. Budowanie kompetencji odbiorców kultury odbywało się w spersonalizowanych warunkach, które miały sprzyjać kontrolowanemu procesowi włączania do uczestnictwa w życiu kulturalnym. Działania realizowane w ramach sześciu scenariuszy zajęć były nakierowane na zdobywanie pozytywnych doświadczeń w kontakcie z kulturą i sztuką Japonii oraz zjawiskiem polskiego japonizmu.
Program cyklu składał się z poniższych modułów:
1. Lekcja o kulturze Japonii,
2. Warsztaty origami - sztuki składania papieru,
3. Lekcja wprowadzająca do pisma japońskiego,
4. Warsztaty plastyczne z tworzenia komiksów inspirowanych estetyką japońskiego drzeworytu,
5. Warsztaty plastyczne inspirowane szkicownikami Andrzeja Wajdy oraz zjawiskiem polskiego japonizmu,
6. Lekcja: opowieści japońskie w formie pokazu teatru obrazkowego kamishibai.
Rezultaty realizacji "Japonii na wynos" (wykaz wskaźników):
Liczba zorganizowanych wydarzeń kulturalnych w formie lekcji i warsztatów: 20
Liczba artystów i ekspertów zaangażowanych w realizację zadania (zaproszonych do projektu): 9
Liczba osób zaangażowanych w realizację zadania: 15
Liczba uczestników wydarzeń kulturalnych: 150
Liczba osób z niepełnosprawnością uczestniczących w wydarzeniach kulturalnych w formie lekcji i warsztatów: 75
Liczba partnerów zaangażowanych w realizację zadania: 2
Okres trwania projektu: 5.04.2024 r. - 30.11.2024 r.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Instytucja zarządzająca programem Kultura Dostępna 2024: Narodowe Centrum Kultury.
Idea "Japonii na wynos" opierała się na przekonaniu, że kultura powinna być obszarem dostępnym dla osób z różnymi potrzebami. Często otrzymujemy pytania, czy muzeum może wydelegować zespół edukatorski do placówki, której podopieczni mają utrudniony dostęp do oferty edukacyjnej. W odpowiedzi na te potrzeby zrealizowaliśmy projekt, który miał na celu ułatwienie dostępu do oferty dla osób w kryzysie zdrowia psychicznego oraz osób ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnościami sprzężonymi z autyzmem.
Projekt "Japonia na wynos" przybrał formę wyjazdów tematycznych realizowanych poza siedzibą muzeum. Zespół edukatorski projektu prowadził lekcje i warsztaty plastyczne w lokalizacjach dwóch Partnerów projektu: w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Krakowie oraz w Zespole Szkół Specjalnych nr 2 w Krakowie.
Opis działalności Partnerów "Japonii na wynos":
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych
Placówka obejmuje całościowym oddziaływaniem terapeutyczno – edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz pokrewnymi niepełnosprawnościami. Uczniowie Centrum Autyzmu to dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 roku życia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w normie intelektualnej lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Placówka kładzie szczególny nacisk na rozwój umiejętności z zakresu samodzielności, komunikowania się oraz zachowań społecznych, a także na kształtowanie zachowań pozytywnych.
Zespół Szkół Specjalnych nr 2 w Krakowie
To jednostka dla dzieci i młodzieży przewlekle chorych, w tym z zaburzeniami psychicznymi leczonych w Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika, w Szpitalu Uniwersyteckim oraz Szpitalu Klinicznym im. dr. J. Babińskiego. Zajęcia szkolne i pozalekcyjne odbywają się w pomieszczeniach szpitalnych.
Głównym zadaniem nauczyciela i wychowawcy jest nawiązanie kontaktu z uczniem, przywrócenie mu wiary we własne siły i zaufania do otoczenia oraz pomoc w wyrównaniu braków edukacyjnych wynikających z choroby. Nadrzędnym celem Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 jest oddziaływanie terapeutyczne, które ułatwia uczniom readaptację do szkół macierzystych i środowiska rówieśniczego. Zadania w ramach "Japonii na wynos" były realizowane w oddziale Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 zlokalizowanym w budynku Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego im. św. Ludwika przy ul. Strzeleckiej 2A.
"Japonia na wynos" łączy w sobie komponent ułatwienia dostępu do kultury, rewitalizacji społecznej w kontekście uczestnictwa w kulturze oraz sprzyjaniu integracji społecznej. Budowanie kompetencji odbiorców kultury odbywało się w spersonalizowanych warunkach, które miały sprzyjać kontrolowanemu procesowi włączania do uczestnictwa w życiu kulturalnym. Działania realizowane w ramach sześciu scenariuszy zajęć były nakierowane na zdobywanie pozytywnych doświadczeń w kontakcie z kulturą i sztuką Japonii oraz zjawiskiem polskiego japonizmu.
Program cyklu składał się z poniższych modułów:
1. Lekcja o kulturze Japonii,
2. Warsztaty origami - sztuki składania papieru,
3. Lekcja wprowadzająca do pisma japońskiego,
4. Warsztaty plastyczne z tworzenia komiksów inspirowanych estetyką japońskiego drzeworytu,
5. Warsztaty plastyczne inspirowane szkicownikami Andrzeja Wajdy oraz zjawiskiem polskiego japonizmu,
6. Lekcja: opowieści japońskie w formie pokazu teatru obrazkowego kamishibai.
Rezultaty realizacji "Japonii na wynos" (wykaz wskaźników):
Liczba zorganizowanych wydarzeń kulturalnych w formie lekcji i warsztatów: 20
Liczba artystów i ekspertów zaangażowanych w realizację zadania (zaproszonych do projektu): 9
Liczba osób zaangażowanych w realizację zadania: 15
Liczba uczestników wydarzeń kulturalnych: 150
Liczba osób z niepełnosprawnością uczestniczących w wydarzeniach kulturalnych w formie lekcji i warsztatów: 75
Liczba partnerów zaangażowanych w realizację zadania: 2