„Chwila na oddech” – warsztaty sumi-e
Malarstwo tuszem oraz rozważania na temat sztuki i estetyki japońskiej
16–17 marca 2024 r.
UWAGA: Nabór został zakończony.
– instruktor: Lidia Rozmus,
– dwudniowe warsztaty: 16–17 marca 2024 r., godzina 10.00–16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch),
– Muzeum Manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków 30-302,
– zapisy w sekretariacie, zgłoszenia proszę wysyłać na adres mailowy: muzeum@manggha.pl,
– materiały i przybory zapewnione przez instruktora,
– doświadczenie artystyczne nie jest wymagane,
– liczba uczestników to nie więcej niż 10 osób,
– cena warsztatu: 350 zł,
– wiek: powyżej 17 lat.
Program warsztatu:
– wprowadzenie do sumi-e poprzez informacje związane z różnymi rodzajami sztuki japońskiej (haiku, haiga, kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.),
– estetyka filozofii zen – wabi-sabi,
– zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w jedynej w swoim rodzaju technice malarskiej wywodzącej się z tradycji sztuki japońskiej,
– ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla,
– połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w namalowaniu m.in. bambusa, ptaków, traw, krajobrazu, itd.,
– krótkie wprowadzenie do poezji haiku i haiga – namalowanie haiga,
– parę słów o kaligrafii i namalowanie znaku ei (wieczność).
Styl w japońskim malarstwie znany jako sumi-e jest unikalną sztuką, której początki w Japonii sięgają XIII wieku. Sumi-e, to malarstwo związane z filozofią zen, które w swoisty sposób wyraża tą filozofię. W związku z tym charakteryzuje się prostotą myśli, czynu i formy.
Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz), jest malarstwem w większości monochromatycznym. Obraz buduje się używając podstawowych pociągnięć pędzla jak linie i plamy, od głębokiej czerni poprzez wszystkie odcienie szarości do bieli tła papieru. Technika ta przez swą spontaniczność nie pozwala na retusz czy przemalowywania.
Sumi-e jest „ilustracją” jedynego w swoim rodzaju momentu, który zainspirował artystę i sprowokował do szybkiego „zrealizowania” wizji, nie pozostawiając miejsca na intelektualną analizę. W tej sztuce udaje się wyrazić ludzkie emocje w najbardziej czystej formie, i tak sumi-e wydaje się być najbardziej prostym, „czystym” stylem w malarstwie.
Malowanie sumi-e rodzi się z potrzeby poszukiwania prawdy o świecie i rozumienia siebie samego. Jak długo ta chęć poszukiwania istnieje, tak długo nowe sumi-e będą tworzone.
LIDIA ROZMUS
Graficzka, nauczycielka, historyczka sztuki, autorka haiga i sumi-e oraz poetka haiku. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, następnie studiowała malarstwo w School of the Art Institute w Chicago. Jest autorką i projektantką kilkunastu książek z haiku i haiga po angielsku, polsku i japońsku. Jej sumi-e i haiga były wystawiane w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Włoszech, Australii i Polsce. Uczy, wykłada i demonstruje swoją sztukę w galeriach, szkołach i na konferencjach haiku na całym świecie. Była współorganizatorką dwóch międzynarodowych konferencji haiku w Krakowie oraz Haiku North America 1999 – Evanston, Illinois. Pełni też funkcję redaktor artystycznej w amerykańskim magazynie Modern Haiku (od 2002 do chwili obecnej). W 2019 roku otrzymała Cultural Achievement Award Japan–America Society of Chicago. Mieszkała w Chicago w stanie Illinois od 1980 roku. W 2021 roku wróciła do Krakowa. Jej nauczyciele to: Madeleine Stanley-Jossem, Qigu Jiang a obecnie Shōzō Satō.
16–17 marca 2024 r.
UWAGA: Nabór został zakończony.
– instruktor: Lidia Rozmus,
– dwudniowe warsztaty: 16–17 marca 2024 r., godzina 10.00–16.00 (z jednogodzinną przerwą na lunch),
– Muzeum Manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków 30-302,
– zapisy w sekretariacie, zgłoszenia proszę wysyłać na adres mailowy: muzeum@manggha.pl,
– materiały i przybory zapewnione przez instruktora,
– doświadczenie artystyczne nie jest wymagane,
– liczba uczestników to nie więcej niż 10 osób,
– cena warsztatu: 350 zł,
– wiek: powyżej 17 lat.
Program warsztatu:
– wprowadzenie do sumi-e poprzez informacje związane z różnymi rodzajami sztuki japońskiej (haiku, haiga, kaligrafia, ogrody japońskie, ikebana, ceremonia parzenia herbaty, itd.),
– estetyka filozofii zen – wabi-sabi,
– zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w jedynej w swoim rodzaju technice malarskiej wywodzącej się z tradycji sztuki japońskiej,
– ćwiczenie podstawowych pociągnięć pędzla,
– połączenie różnych rodzajów pociągnięć pędzla w namalowaniu m.in. bambusa, ptaków, traw, krajobrazu, itd.,
– krótkie wprowadzenie do poezji haiku i haiga – namalowanie haiga,
– parę słów o kaligrafii i namalowanie znaku ei (wieczność).
Styl w japońskim malarstwie znany jako sumi-e jest unikalną sztuką, której początki w Japonii sięgają XIII wieku. Sumi-e, to malarstwo związane z filozofią zen, które w swoisty sposób wyraża tą filozofię. W związku z tym charakteryzuje się prostotą myśli, czynu i formy.
Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz), jest malarstwem w większości monochromatycznym. Obraz buduje się używając podstawowych pociągnięć pędzla jak linie i plamy, od głębokiej czerni poprzez wszystkie odcienie szarości do bieli tła papieru. Technika ta przez swą spontaniczność nie pozwala na retusz czy przemalowywania.
Sumi-e jest „ilustracją” jedynego w swoim rodzaju momentu, który zainspirował artystę i sprowokował do szybkiego „zrealizowania” wizji, nie pozostawiając miejsca na intelektualną analizę. W tej sztuce udaje się wyrazić ludzkie emocje w najbardziej czystej formie, i tak sumi-e wydaje się być najbardziej prostym, „czystym” stylem w malarstwie.
Malowanie sumi-e rodzi się z potrzeby poszukiwania prawdy o świecie i rozumienia siebie samego. Jak długo ta chęć poszukiwania istnieje, tak długo nowe sumi-e będą tworzone.
LIDIA ROZMUS
Graficzka, nauczycielka, historyczka sztuki, autorka haiga i sumi-e oraz poetka haiku. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, następnie studiowała malarstwo w School of the Art Institute w Chicago. Jest autorką i projektantką kilkunastu książek z haiku i haiga po angielsku, polsku i japońsku. Jej sumi-e i haiga były wystawiane w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Włoszech, Australii i Polsce. Uczy, wykłada i demonstruje swoją sztukę w galeriach, szkołach i na konferencjach haiku na całym świecie. Była współorganizatorką dwóch międzynarodowych konferencji haiku w Krakowie oraz Haiku North America 1999 – Evanston, Illinois. Pełni też funkcję redaktor artystycznej w amerykańskim magazynie Modern Haiku (od 2002 do chwili obecnej). W 2019 roku otrzymała Cultural Achievement Award Japan–America Society of Chicago. Mieszkała w Chicago w stanie Illinois od 1980 roku. W 2021 roku wróciła do Krakowa. Jej nauczyciele to: Madeleine Stanley-Jossem, Qigu Jiang a obecnie Shōzō Satō.