System identyfikacji AR
Z myślą o przestrzeniach użytkowych oraz zbiorach Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych zaprojektowała pięć aplikacji lub inaczej rzecz ujmując pięć różnych „doświadczeń” AR, z których każde posiada odpowiedni kod QR umieszczony w wybranych punktach muzeum. Aplikacje uruchamiane są za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów bądź tabletów) po zeskanowaniu kodów. Informacje prezentowane przez aplikacje są napisane w języku polskim i angielskim, angażują zarówno wzrok jak i słuch użytkowników. Przeznaczone są dla dorosłych jak i dla młodzieży oraz dzieci.
Pierwsza z aplikacji, o charakterze informacyjnym, zatytułowana jest Fala (Wave) i dotyczy ikonicznych już budynków składających się na Muzeum Manggha. Najwięcej uwagi poświęcono budynkowi głównemu, projektu japońskiego architekta Araty Isozakiego (1931–2022), który kształtem przypomina falę rzeczną. Użytkownik korzystający z własnego smartfonu jest w stanie przy jego pomocy rozpoznać poszczególne budynki muzeum. Poznaje więc funkcje budynków muzealnych oraz wszelkie konteksty, w tym historię powstania muzeum czy koncepcje architektoniczne, które legły u podstaw jego formy. Użytkownikowi udostępniony zostaje także film ukazujący obiekt z lotu ptaka, co pozwala na zrozumienie miejsca Muzeum Manggha w strukturze urbanistycznej Krakowa. Aplikacji można używać niezależnie od tego czy muzeum jest otwarte czy zamknięte. Dostępne są dwie wersje językowe – polska i angielska, co powiększa grono potencjalnych odbiorców. Informacja dotycząca muzeum oparta jest o tekst, ale i obrazy, w tym szkice architektoniczne.
Druga aplikacja jest zatytułowana W mieszkaniu kolekcjonera (In the collector’s room) i dotyczy osoby Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego (1861–1929), krytyka i kolekcjonera sztuki, którego kolekcja obejmuje blisko 15 tysięcy obiektów, z których najbardziej znane są dzieła sztuki japońskiej od 30 lat prezentowane w Muzeum Manggha. Aby uruchomić aplikację należy skierować obiektyw kamery tabletu na popiersie Feliksa Jasieńskiego, znajdujące się w centralnej części holu muzeum. Użytkownikowi ukazują się ekrany prezentujące życiorys kolekcjonera jak i informacje dotyczące poszczególnych kategorii obiektów tworzących kolekcję, w tym np. drzeworytów czy buddyjskich rzeźb sakralnych. Oczom widza ukazują się skany przedmiotów. Autorką opisów i analiz, które zawiera aplikacja jest dr hab. Anna Król. Aplikacja ma charakter informacyjny i oparta jest o tekst oraz obraz trójwymiarowy.
Trzecia aplikacja, zatytułowana Cinematic Café (Kawiarnia kinematograficzna) dotyczy przestrzeni kawiarni znajdującej się w głównej części budynku muzeum. Jej treścią jest twórczość filmowa Fundatora Muzeum Manggha Andrzeja Wajdy (1926–2016). Użytkownik skanując urządzeniem mobilnym QR kod niejako umieszcza w przestrzeni kawiarni postaci z filmów Andrzeja Wajdy, np. Rafała Olbromskiego (w tej roli Daniel Olbrychski) z Popiołów (1965). Po naciśnięciu na ekranie urządzenia ikony postaci filmowej użytkownik otrzymuje informacje dotyczące filmu, w tym np. plakaty promocyjne, jak i odpowiednie cytaty autorstwa Andrzeja Wajdy dotyczące danego filmu.
Czwarta aplikacja – Kroniki mówione – zainstalowana jest w obszarze wystawy To wszystko da się zrealizować (1.12.2024 – 09.03.2025) dotyczącej życia i twórczości Andrzeja Wajdy oraz Krystyny Wajdy-Zachwatowicz. Ma ona charakter informacyjny i poza wzrokiem użytkownika angażuje także słuch. Po zeskanowaniu OR kodu i skierowaniu urządzenia mobilnego (smartfonu bądź tabletu) na dany obiekt, np. na jedno ze zdjęć prezentujących historię powstania Muzeum Manggha, użytkownik słyszy odpowiednie nagranie audialne – wypowiedź Fundatorów muzeum dotyczącą wydarzenia prezentowanego na zdjęciu.
Piąta aplikacja, zatytułowana Animowana Manggha (Animated Manggha) ożywia, za pomocą obrazów animowanych, serię grafik Jakuba Wojnarowskiego będących częścią jubileuszowej wystawy Mnie się podoba (1.12.2024 – 09.03.2025). Sednem aplikacji jest cyfrowe przekształcenie fizycznie istniejących, statycznych prac plastycznych w cyfrowy film animowany. Autorzy stworzyli aplikację z myślą o odbiorcy dziecięcym, posługującym się tabletem.
Pierwsza z aplikacji, o charakterze informacyjnym, zatytułowana jest Fala (Wave) i dotyczy ikonicznych już budynków składających się na Muzeum Manggha. Najwięcej uwagi poświęcono budynkowi głównemu, projektu japońskiego architekta Araty Isozakiego (1931–2022), który kształtem przypomina falę rzeczną. Użytkownik korzystający z własnego smartfonu jest w stanie przy jego pomocy rozpoznać poszczególne budynki muzeum. Poznaje więc funkcje budynków muzealnych oraz wszelkie konteksty, w tym historię powstania muzeum czy koncepcje architektoniczne, które legły u podstaw jego formy. Użytkownikowi udostępniony zostaje także film ukazujący obiekt z lotu ptaka, co pozwala na zrozumienie miejsca Muzeum Manggha w strukturze urbanistycznej Krakowa. Aplikacji można używać niezależnie od tego czy muzeum jest otwarte czy zamknięte. Dostępne są dwie wersje językowe – polska i angielska, co powiększa grono potencjalnych odbiorców. Informacja dotycząca muzeum oparta jest o tekst, ale i obrazy, w tym szkice architektoniczne.
Druga aplikacja jest zatytułowana W mieszkaniu kolekcjonera (In the collector’s room) i dotyczy osoby Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego (1861–1929), krytyka i kolekcjonera sztuki, którego kolekcja obejmuje blisko 15 tysięcy obiektów, z których najbardziej znane są dzieła sztuki japońskiej od 30 lat prezentowane w Muzeum Manggha. Aby uruchomić aplikację należy skierować obiektyw kamery tabletu na popiersie Feliksa Jasieńskiego, znajdujące się w centralnej części holu muzeum. Użytkownikowi ukazują się ekrany prezentujące życiorys kolekcjonera jak i informacje dotyczące poszczególnych kategorii obiektów tworzących kolekcję, w tym np. drzeworytów czy buddyjskich rzeźb sakralnych. Oczom widza ukazują się skany przedmiotów. Autorką opisów i analiz, które zawiera aplikacja jest dr hab. Anna Król. Aplikacja ma charakter informacyjny i oparta jest o tekst oraz obraz trójwymiarowy.
Trzecia aplikacja, zatytułowana Cinematic Café (Kawiarnia kinematograficzna) dotyczy przestrzeni kawiarni znajdującej się w głównej części budynku muzeum. Jej treścią jest twórczość filmowa Fundatora Muzeum Manggha Andrzeja Wajdy (1926–2016). Użytkownik skanując urządzeniem mobilnym QR kod niejako umieszcza w przestrzeni kawiarni postaci z filmów Andrzeja Wajdy, np. Rafała Olbromskiego (w tej roli Daniel Olbrychski) z Popiołów (1965). Po naciśnięciu na ekranie urządzenia ikony postaci filmowej użytkownik otrzymuje informacje dotyczące filmu, w tym np. plakaty promocyjne, jak i odpowiednie cytaty autorstwa Andrzeja Wajdy dotyczące danego filmu.
Czwarta aplikacja – Kroniki mówione – zainstalowana jest w obszarze wystawy To wszystko da się zrealizować (1.12.2024 – 09.03.2025) dotyczącej życia i twórczości Andrzeja Wajdy oraz Krystyny Wajdy-Zachwatowicz. Ma ona charakter informacyjny i poza wzrokiem użytkownika angażuje także słuch. Po zeskanowaniu OR kodu i skierowaniu urządzenia mobilnego (smartfonu bądź tabletu) na dany obiekt, np. na jedno ze zdjęć prezentujących historię powstania Muzeum Manggha, użytkownik słyszy odpowiednie nagranie audialne – wypowiedź Fundatorów muzeum dotyczącą wydarzenia prezentowanego na zdjęciu.
Piąta aplikacja, zatytułowana Animowana Manggha (Animated Manggha) ożywia, za pomocą obrazów animowanych, serię grafik Jakuba Wojnarowskiego będących częścią jubileuszowej wystawy Mnie się podoba (1.12.2024 – 09.03.2025). Sednem aplikacji jest cyfrowe przekształcenie fizycznie istniejących, statycznych prac plastycznych w cyfrowy film animowany. Autorzy stworzyli aplikację z myślą o odbiorcy dziecięcym, posługującym się tabletem.
Zespół realizatorów
Kierownictwo: Aleksandra Kalfas (Muzeum Manggha), dr Jakub Karpoluk (PJATK)
Koordynator IT: Minh Hai Duong (PJATK)
Opieka merytoryczna (Muzeum Manggha): Joanna Haba, prof. dr hab. Anna Król, Daniel Seidler, Aleksandra Sikora, Monika Werner.
Zespół projektowy (PJATK): Reikhan Alkhanova, Sofia Bielienkova, Apollo Borodziej, Maja Celińska, Zofia Chętkowska, Róża Czuba, Katarzyna Dobrowolska, Maria Domińczak, Nourhan Gomaa, Julia Lewicka, Ola Mohamed Al-Wohaishi, Reihaneh Nazari, Natalia Opalińska, Olivia Paluscheck, Kim Pham, Natasza Pierzchała-Suska, Olga Siudaj, Julia Staszczyszyn, Amelia Styś, Patrick Szczygieł, Klara Yessenamanava.
Dokumentacja filmowa: Nourhan Gomaa, Minh Hai Duong
Okres realizacji projektu: 9–13.12.2024
Inauguracja aplikacji: 13.12.2024
Wszelkie koszty, w tym zakwaterowanie 22 osób, opieka merytoryczna, honoraria wykładowców PJATK zostały pokryte z dotacji KPO.
Kierownictwo: Aleksandra Kalfas (Muzeum Manggha), dr Jakub Karpoluk (PJATK)
Koordynator IT: Minh Hai Duong (PJATK)
Opieka merytoryczna (Muzeum Manggha): Joanna Haba, prof. dr hab. Anna Król, Daniel Seidler, Aleksandra Sikora, Monika Werner.
Zespół projektowy (PJATK): Reikhan Alkhanova, Sofia Bielienkova, Apollo Borodziej, Maja Celińska, Zofia Chętkowska, Róża Czuba, Katarzyna Dobrowolska, Maria Domińczak, Nourhan Gomaa, Julia Lewicka, Ola Mohamed Al-Wohaishi, Reihaneh Nazari, Natalia Opalińska, Olivia Paluscheck, Kim Pham, Natasza Pierzchała-Suska, Olga Siudaj, Julia Staszczyszyn, Amelia Styś, Patrick Szczygieł, Klara Yessenamanava.
Dokumentacja filmowa: Nourhan Gomaa, Minh Hai Duong
Okres realizacji projektu: 9–13.12.2024
Inauguracja aplikacji: 13.12.2024
Wszelkie koszty, w tym zakwaterowanie 22 osób, opieka merytoryczna, honoraria wykładowców PJATK zostały pokryte z dotacji KPO.