Atsushi Takenouchi. HIBI / DAYS

6 czerwca 2023 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zostanie zaprezentowany najnowszy solowy spektakl tańca butoh w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego. Oprawę muzyczną na żywo tworzyć będzie Hiroko Komiya.

Artysta w kilku słowach opisuje ideę swojego najnowszego przedsięwzięcia:

HIBI, czyli dni
Kształt starego drzewa.
Kształt odzwierciedlający nagromadzenie minionych dni.
Nawet jeśli drzewo umiera, jego kształt i szkielet pozostają niezmienione.
Jego formą jest taniec.
Pragnę być drzewem, które modli się, łącząc niebo i ziemię.
Dążę do czasu magicznego, przekształcającego życie codzienne w życie wypełnione tańcem.

 
Choreografia, taniec: Atsushi Takenouchi
Muzyka – cytra, instrumenty perkusyjne, śpiew: Hiroko Komiya
Czas trwania: 75 min

ATSUSHI TAKENOUCHI – w 1980 roku dołączył do grupy Hoppo-Butoh-ha na Hokkaido. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – zostało opracowane przez słynnego twórcę butoh Tatsumiego Hijikatę. Atsushi rozpoczął swą własną drogę JINEN Butoh w 1986 roku; stworzył m.in. spektakle solo Itteki czy Ginkan, łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i z otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii trzyletnią podróż, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996–1999). Wówczas też uczył się u współtwórcy butoh Kazuo Ohno i u jego syna Yoshito. Od 2002 roku przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Awinionie, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, podczas których prezentował spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Jego film artystyczny Wypełniony naturą – przedsięwzięcie traktujące o środowisku naturalnym, realizowane na Alasce i na Hawajach – zdobył m.in. nagrodę Best of the Fest na Martinique International Film Festival.

HIROKO KOMIYA – artystka, która obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki, bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Komiya używa zarówno wody i materiałów naturalnych, takich jak kamień, bambus, piach, liście i muszle, jak i instrumentów perkusyjnych, takich jak dzwonki czy bębenki, a nawet zwykłe przedmioty. Od 1996 roku pod okiem grającego na tabli Masahiro Besso uczyła się grania na instrumentach perkusyjnych używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W roku 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushim Takenouchim. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów, a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami prowadzonych w Japonii, we Francji, w USA czy w Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jeanem C. Dussinem (pieśni inuickie, afrykańskie czy celtyckie).
 
Bilety – 40 zł (normalny) i 30 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Muzeum Manggha od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.30 oraz przed spektaklem. Zachęcamy do wcześniejszego zakupu z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (limit: 200 osób).
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole