Chora tancerka – święta księga butoh

„Chora tancerka” – „święta księga butoh” w Krakowie. Premiera z udziałem Tomomi Tanabe i Takao Kawaguchiego.

Gdy zrobisz zaledwie krok w kierunku „Chorej tancerki” (Yameru maihime), wchłonie Cię labirynt słów. „Zachowaj ten strach w sobie i pielęgnuj go” powiedział kiedyś twórca butoh, Tatsumi Hijikata do tancerki Tomoni Tanabe, dla której słowa te stały się wskazówką na całe życie.

Wiele lat później, właśnie ona poprosiła performera, Takao Kawaguchiego, by razem z nią podjął się pracy nad „świętą księgą butoh”.

Tekst Hijikaty jest tajemniczą i zmysłową podróżą po zakamarkach pamięci artysty. Takao Kawaguchi ucieleśnia jego doświadczenia pracując w dużej mierze w oparciu o słynne notacje choreograficzne Hijikaty - butoh-fu; słowa, które przywołują obrazy przenikające wszystkie zmysłowe obszary tancerza. Akcja spektaklu toczy się na macie tatami, intymnym, prywatnym, najmniejszym zakątku wszechświata. Substancje i byty z przeszłości przenikają się z symbolami codzienności. Używając słowa „tatami” jako kompasu, dwoje podróżników eksplorując lekcje „chorej i słabej księżniczki” zabierze Cię w „nieznaną nikomu ciemność; ku początkowi i oczyszczeniu”. Witaj w świecie „Chorej tancerki”!
           

Choreografia, koncepcja, taniec: Tomomi Tanabe, Takao Kawaguchi
Tekst: Tatsumi Hijikata, Yameru maihime (The Ailing Dance Mistress)
Tłumaczenie na język angielski: Takao Kawaguchi & Jonathan M. Hall
Dźwięk: Tsubasa Wada
Kostiumy: Noriko Kitamura
Światło i management: Yurika Kuremiya  

Organizator: fundacja Pompka, BUTOHSFERA

Bilety: 35,- zł
Bilety do nabycia w kasach Muzeum Manggha od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.30.
*W dniu spektaklu kasy czynne w godzinach 18.00–19.00.

BUTOH - kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii w końcu lat 50-tych. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010). Jak pisze prof. Dariusz Kosiński, „butoh to nie tylko i nie tyle specyficzny styl tańca, współczesny gatunek performatywny czy określony typ treningu, ale całościowa postawa, łącząca specyficzny sposób pracy, estetykę, dramaturgię, filozofię. Powstałe przez połączenie tradycji i inspiracji z Wschodu i Zachodu, zarazem wciąż otwarte na inwencje twórców, stanowi swoiste odbicie złożoności współczesnej kultury globalnej, a jednocześnie pozwala na wyjście poza jej ograniczenia”.

TOMOMI TANABE – artystka niezależna, tancerka butoh. W 1985 roku brała udział w warsztatach Hijikaty i zadebiutowała spektaklem “Epsilon” w maju 1985 roku w Saramukan. Uczyła się butoh m.in. u Kunishiego Kamiryo I Masahide Ohmori. Od 1997 kontynuuje występy solo ze spektaklem Kuliste akwarium i bierze udział w spektaklach butoh Masaki Iwany, Koty Yamazaki, Masahiki Akuty. Od 2012, razem z Takao Kawaguchim pracuje nad “Chorą tańczącą̨ księżniczką” a od 2016 nad Perception of the body.

TAKAO KAWAGUCHI – performer. Już w trakcie swej wieloletniej współpracy z mutimedialną grupą performatywną Dumb Type (1996-2008) brał udział w projektach niezależnych z udziałem innych artystów audiowizualnych, m.in. DiQueNoVes (Say You Don't See, 2003), D.D.D. (How Many Times Will My Heart Beat Before It Stops?, 2004, Good Luck, 2008) czy TABLEMIND, 2011. Od 2008 pracuje nad własnymi projektami solo, z których ostatnim jest From Okinawa to Tokyo był zaprezentowany na Ebisu Moving Image Festival w Tokyo Metropolitan Photography Museum. W ostatnich latach pracował nad projektami związanymi z butoh: nad tekstem Chora tańcząca księżniczka Tatsumiego Hijikaty (od 2012) i re-performansie 1:1 dzieł Kazuo Ohno - O Kazuo Ohno (od 2013), który znalazł się w ścisłym finale konkursu Bessie Awards 2017 w kategorii performance i taniec, i który był prezentowany w większości krajów Europy. Był z nim też w Ameryce Południowej, Australii, Chinach, Tajlandii i Malezji. W Polsce, w 2017 roku fundacja prezentowała go w Instytucie Teatralnym w Warszawie i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

ORGANIZATOR

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole