„Książka w teatrze” on tour: INNE NŌ

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszają 27 marca o godz. 17.00 na spotkanie z cyklu Książka w teatrze wokół publikacji Inne nō Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej. Wydarzenie odbędzie się w formule online i będzie transmitowane z Muzeum Manggha. Rozmowę, z udziałem Autorki oraz gości: Beaty Kubiak Ho-Chi i Jakuba Karpoluka, poprowadzą Wioletta Laskowska-Smoczyńska (Muzeum Manggha) i Anna Hausner (Instytut Teatralny).

Najbliższe spotkanie w ramach cyklu Książka w teatrze będzie miało niecodzienny charakter przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze, odbędzie się ono w Międzynarodowy Dzień Teatru, który obchodzony jest na całym świecie od 60 lat; po drugie, będzie to pierwsza w historii cyklu rozmowa poza salą teatralną Instytutu Teatralnego.

Spotkamy się w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, wydawcą książki Inne nō Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, opublikowanej we współpracy z Instytutem Teatralnym. Transmisję z wydarzenia przeprowadzimy na fanpage’ach obu instytucji w serwisie Facebook. Nagranie zostanie także opublikowane na kanale YouTube Instytutu Teatralnego oraz Muzeum Manggha.  

O publikacji

Książka Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej Inne nō przedstawia nieznany dotychczas poza wąskim gronem specjalistów w Japonii obszar twórczości dramatycznej w okresie od przełomu cywilizacyjnego Meiji (koniec XIX wieku), przez cały wiek XX, aż po pierwszą dekadę wieku XXI. Nie ma jak dotąd w żadnym języku zbiorowego opracowania tego zagadnienia, a niniejsza książka to wprowadzenie do tematu, wymagającego z pewnością dalszych badań. W książce znajdziemy także historię tekstów dramatycznych na przestrzeni dziejów.

Dramaty stanowiły często reakcję na ważne wydarzenia w świecie i nie ograniczały się jedynie do przypominania wątków z literatury klasycznej oraz wydarzeń z odległej historii. W książce Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej ze szczególną uwagą opisane zostały dramaty czerpiące inspirację z historii i literatury zachodniej, w tym powstałe w językach obcych, głównie angielskim, których autorami są nie Japończycy. W tym kontekście autorka poświęca uwagę także własnym – pokazywanym w Polsce i w Japonii – a zarazem pierwszym polskim sztukom . Po raz pierwszy ukazują się one w formie drukowanej.

O Autorce
Jadwiga Rodowicz-Czechowska

Japonistka, w przeszłości związana z Uniwersytetem Warszawskim, Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Była Ambasador RP w Japonii.

W Polsce ukazały się trzy jej książki: Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō (1993), Aktor doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce nō (2000) oraz Boski Dwumian. Przenikanie rzeczywistości w teatrze nō (2009), a także liczne artykuły i przekłady dramatów . Jest autorką pierwszych polskich sztuk w konwencji : Stroiciel fortepianu (Chōritsushi, 2010) i Ukojenie dusz (Chinkon, 2016; pokazy we Wrocławiu i w Tokio).

Odznaczona w 2005 orderem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, w 2012 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz w 2013 japońskim Orderem Wschodzącego Słońca Złota i Srebrną Gwiazdą.

Obecnie pracuje jako kuratorka z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku; odpowiada za projekty związane z osobą Bronisława Piłsudskiego. Prowadzi także zajęcia na wydziale Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza; czasami także reżyseruje (Umiłowanie w Teatrze Pieśń Kozła we Wrocławiu w 2015 oraz Dziady polsko-japońskie [Soreisai]; Wrocław, Tokio, Kioto, 2019).

O cyklu Książka w teatrze

Cykl spotkań pt. Książka w teatrze poświęcony jest najnowszym publikacjom o szeroko pojętej tematyce teatralnej i realizowanym w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Twórcy teatralni, znawcy i miłośnicy teatru, wspólnie z publicznością, rozmawiają o najświeższych wydawnictwach dotyczących historii i teorii teatru, krytyki teatralnej, performatyki, scenografii, wspomnień i biografii ludzi teatru, a także najnowszej dramaturgii.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole