SADO – muzyka, teatr lalkowy jōruri, animacja 3D

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha ma przyjemność zaprosić na wyjątkowy spektakl teatralny pt. SADO. Jest to najnowsze dzieło Tomoko Mukaiyamy, które łączy teatr lalek z technologią cyfrową oraz głębię ludzkich emocji z siłą wyobraźni fikcji literackiej.

Przed spektaklem w temat historii japońskiego teatru lalkowego wprowadzi nas prof. dr hab. Estera Żeromska, dyrektorka Instytutu Orientalistyki i kierowniczka Zakładu Japonistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalistka z zakresu literatury i teatru japońskiego.

O projekcie

Jōruri to tradycyjna forma japońskiego teatru lalek, w której rzeczywistość zlewa się w jedno z fantazją, a kontrapunktem dla buddyjskiej filozofii stają się komiczne narracje przywodzące na myśl operę mydlaną. W projekcie SADO mistrz lalkarski Hachirobe Nishihashi ożywia specyficzną mieszankę tradycyjnego warsztatu scenicznego, muzyki elektronicznej i anime w 3D. Mukaiyama i Nishihashi razem opowiadają historię nieodwzajemnionej miłości, stosując techniki różnych twórców, bez zahamowań „wycinając i wklejając” współczesne formy wyrazu w głęboko zakorzenione tradycje.

 
Tradycyjne lalkarstwo w nowej odsłonie dla współczesnego odbiorcy

Na położonej nieopodal północnego wybrzeża Japonii wyspie Sado mistrz lalkarstwa Hachirobe Nishihashi w tradycji teatru bunya uprawia swą sztukę od dziesięcioleci. W czarnym kostiumie, całkowicie zamaskowany i niewidzialny, przez całe życie animuje lalki w teatrze bunraku. Ta specyficzna forma teatralna pierwotnie rozwinęła się jako forum nieco plotkarskiego omawiania miłosnych skandali i romansów: lalki mogą zmieniać płeć, przedstawiać duchy, mogą kochać, umierać i wracać do świata żywych.

Tomoko Mukaiyama odczuła potrzebę nadania tej tradycji nowej, uwspółcześnionej formy przez dodanie cyfrowo przetworzonego obrazowania zainspirowanego stylistyką anime, a także śmiałymi, nowymi formami gry aktorskiej – zarówno u lalkarza, jak i u lalek. Łącząc starodawną sztukę lalkarstwa jōruri z nowoczesną muzyką elektroniczną i ze środkami wyrazu charakterystycznymi dla mangi, w projekcie SADO bez ograniczeń miesza rzeczywistość z fantazją, zabierając nas w głąb poruszających przedstawień zarówno współczesnej Japonii, jak i tradycji starej jak sam czas.

Informacje organizacyjne

Spektakl odbędzie się 3 września 2023 roku o godzinie 18.00 w sali audiowizualnej (poziom -1) w głównym budynku Muzeum Manggha. Bilety – 40 zł (normalny) i 30 zł (ulgowy) – do nabycia w kasie Muzeum Manggha od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.30 oraz przed spektaklem. Zachęcamy do wcześniejszego zakupu z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (limit: 200 osób).

Zespół

Reżyseria: Tomoko Mukaiyama
Japoński aktor-lalkarz: Hachirobe Nishihashi
Anime 3D: Ryoko Kimura, Reinier van Brummelen, Neda Gueorguieva
Muzyka: Tomoko Mukaiyama, Tomaso Albinoni, Kaho Nakamura
Realizacja techniczna: Yutaka Endo
Realizacja dźwięku: Yuji Tsutsumida
Opracowanie graficzne: Simo Tse
Asystent produkcji: Yayoi Manabe
Produkcja: Tomoko Mukaiyama Foundation
Współproducent: Saruhachi-za, Multus (Japonia)
Promocja: Willem Schenk
Wsparcie: Fonds Podiumkunsten

Artyści

Tomoko Mukaiyama (pianistka / artystka wizualna / reżyserka)

Tomoko Mukaiyama to holendersko-japońska pianistka, artystka wizualna i reżyserka działająca w Amsterdamie. W 1991 roku była pierwszą japońską zwyciężczynią organizowanego w Holandii prestiżowego konkursu muzyki współczesnej „Gaudeamus”, a w 1993 roku w Japonii została laureatką nagrody Muramatsu, przyznawanej wybitnym muzykom. Występowała w wielu miejscach na świecie z renomowanymi orkiestrami i z mniejszymi zespołami muzycznymi, m.in. z frankfurckim Ensemble Modern, Londyńską Sinfoniettą czy Królewską Orkiestrą Concertgebouw. Doświadczenie pianistki koncertowej Mukaiyama wykorzystuje w swej misji wzbogacania przestrzeni koncertowej o nowe wymiary – jako artystka multimodalna tworzy projekty w sferze sztuk scenicznych, a także instalacje łączące muzykę z tańcem nowoczesnym oraz modę ze sztuką wizualną.

https://tomoko.nl/

Hachirobe Nishihashi

Nishihashi studiował teatr bunraku w Osace, a na wyspę Sado przeniósł się w roku 1979, zwabiony miejscową tradycją teatru ningyō-jōruri – lalkami fumiya.

Opanowawszy sztukę animowania lalek fumiya, w 1995 roku utworzył trupę teatru ningyō-jōruri Saruhachi-za, z myślą o kontynuowaniu tej tradycji, jednocześnie włączając w realizowane przedstawienia elementy innych sztuk performatywnych.

Grupa Saruhachi-za, przywracając i wykonując dawne, od długiego czasu już nierealizowane spektakle, niestrudzenie, metodą prób i błędów poszukuje także nowych możliwości dla sztuki wykonawczej w teatrze ningyō-jōruri, starając się tworzyć przedstawienia interesujące także dla współczesnej publiczności.

W 2020 roku Saruhachi-za otrzymała nagrodę Suntory Regional Culture Award, przyznawaną w Japonii grupom i pojedynczym osobom za animację lokalnej kultury poprzez sztukę.

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole