Wiele końców świata – wykład performatywny

Uwaga: W dniu wydarzenia kasy biletowe otwarte do godziny 18.00.

Katastrofa nie zapowiada się, katastrofa się wydarza – dziś, u progu klimatycznej apokalipsy, słowa te brzmią nadzwyczaj wyraźnie. Co łączy katastrofy wojenne z tymi naturalnymi i ekologicznymi? Co możemy wyczytać z efemerycznych archiwów destrukcji? Jak prywatne historie łączą z oficjalną pamięcią? Na co patrzy nekroturysta? Wiele końców świata to wykład performatywny, łączący tekst, video i muzykę oraz spajający namysł nad archiwami destrukcji z zapisem podróży do miejsc katastrof: do Fukuszimy, Hiroszimy, Auschwitz, Pompejów.

Zapraszamy na spotkanie 31 sierpnia o godzinie 18.00 do sali audiowizualnej w Muzeum Manggha. Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie Muzeum Manggha od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.30 oraz przed wydarzeniem. Wcześniejsze zapisy nie są wymagane.


ARTYŚCI UCZESTNICZĄCY

Julia Holewińska – dramatopisarka, dramaturżka i reżyserka, wicedyrektorka Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jest autorką ponad 20 sztuk teatralnych, które wystawiane były w wielu teatrach w Polsce i zagranicą. Jej dramaty przetłumaczono na 16 języków. Laureatka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2010) za sztukę Ciała obce, finalistka Stückemarkt (2012). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy, Rządu Francuskiego. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Reżyserka spektakli Ameryka (2022, Teatr Polski w Bydgoszczy) i Hiroshima/Love (2019, Biennale Warszawa). Jej najnowsza sztuka, Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceausescu, będzie miała premierę w październiku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Wraz z Wojciechem Farugą w 2021 roku powołała Aurorę. Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszczy, która adresowana jest do autorek i autorów z Europy Wschodniej. Współautorka (z Radkiem Dudą i Tomaszem Szerszeniem) wykładów performatywnych pokazywanych w Kyoto Art Center (Japonia) i na Bienal Saco (Chile).

Radosław Duda – kompozytor, producent i multiinstrumentalista, wywodzący się z warszawskiej sceny niezależnej. Autor muzyki do wielu przedstawień teatralnych. Tworzył muzykę do spektakli m.in. Wojciecha Farugi, Katarzyny Chmielewskiej, Julii Holewińskiej, Marcina Wierzchowskiego, Kuby Kowalskiego, Atsushiego Takenouchi, Magdy Szpecht, Renaty Piotrowską-Auffret, Szymona Adamczaka, Bartosza Frąckowiaka, Pawła Sztarbowskiego. Współpracował m.in. z Biennale Warszawa, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Zachętą Narodową Galerią Sztuki, Fundacją Archeologii Fotografii, Fundacją Galerii Foksal, Pograniczem – Sztuk, Kultur, Narodów w Sejnach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Otrzymał nagrodę za muzykę do spektaklu Good Night Cowboy na XV Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2015). Wstępował na wielu zagranicznych festiwalach, m.in.: w Indiach, Japonii, Słowenii, Ukrainie, Gruzji, Niemczech, Belgii, Chile. Współautor (z Julią Holewińską i Tomaszem Szerszeniem) wykładów performatywnych pokazywanych w Kyoto Art Center (Japonia) i na Bienal Saco (Chile).


Tomasz Szerszeń – artysta wizualny, antropolog kultury i eseista. Autor książek Wszystkie wojny świata (2021 – nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagroda Literacka Znaczenia 2022, Nagroda Główna Academia 2022), Architektura przetrwania (2017), Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015), redaktor książki Oświecenie, czyli tu i teraz (2021). Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, redaktor „Kontekstów”. Jego prace były pokazywane na wystawach w Polsce i za granicą, m.in. na Paris Photo w Paryżu, w Fundacji Archeologia Fotografii, Galerii Studio, Nowym Teatrze, Biurze Wystaw czy Galerii Asymetria (Warszawa), Muzeum Sztuki w Łodzi, a także we Francji, w Ukrainie, na Węgrzech, w Izraelu. Był również współkuratorem kilku wystaw, m.in. Czym jest Oświecenie? (2018, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). Jest autorem video i scenografii, a także współautorem tekstu do spektakli Ameryka (2022, Teatr Polski w Bydgoszczy) i Hiroshima/Love (2019, Biennale Warszawa). Na początku 2024 roku ukaże się jego nowa książka poświęcona obrazom wojny w Ukrainie. Współautor (z Julią Holewińską i Radkiem Dudą) wykładów performatywnych pokazywanych w Kyoto Art Center (Japonia) i na Bienal Saco (Chile).
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole