Wystawa

BONSAI

Galeria Europa – Daleki Wschód (parter)
13 - 17 listopada 2024

Wernisaż: 12.11.2024, 18.00

Kurator: Grzegorz Sowiński

Wystawa na jubileusz 30-lecia Muzeum Manggha


Sztuka bonsai polega na symbolicznym przekazie pewnego krajobrazu za pomocą drzewa niewielkich rozmiarów, uprawianego w specjalnie dobranej donicy. Zawiera wielowątkowy proces pielęgnacji, kształtowania i życia z uprawianymi roślinami. W aspekcie japońskiej filozofii i estetyki jest symbolicznym zaproszeniem natury do domu człowieka. Symbolika dotyczy większego krajobrazu zaczerpniętego z natury i wyrażonego w małej skali, przeważnie pojedynczym drzewem bonsai.

Uzyskanie wiarygodności takiej sceny wymaga obserwacji drzew w naturalnym środowisku oraz technicznych umiejętności przeniesienia pewnych cech z wybranego otoczenia do uprawy w doniczce. Jest to długi proces, który nie ma skończonej formy, a jego skutki są tylko częściowo przewidywalne. Bonsai to żywy organizm, który rozwija się przez całe swoje życie. Ulega wpływom otoczenia tworzonego przez człowieka, ale zawsze zachowuje swój indywidualny charakter wzrostu. Sztuka bonsai polega zatem na uwypukleniu i zachowaniu najpiękniejszych cech wybranego gatunku botanicznego w małej skali. Uzyskanie równowagi, w której drzewo przez długie lata zachowuje niewielkie rozmiary i wygląda na stare, ale jakby niedotknięte ludzką ręką, to kwintesencja technicznego aspektu tej sztuki. Dążenie do takiej doskonałości jest celem nadrzędnym w bonsai. Na każdym etapie tego rozwoju można czerpać radość, ale im lepsza kondycja bonsai i uzyskiwane z biegiem lat efekty, tym większa wiarygodność krajobrazu. Dzięki niej drzewo bonsai może przenieść oglądającego do miejsca w naturalnym środowisku, które było inspiracją dla jego opiekuna i twórcy. Wspólne podziwianie tego małego fragmentu przyrody jest filozoficznym sednem sztuki bonsai. Uprawa bonsai jest procesem, który może trwać przez wiele pokoleń, a jego jedynym ograniczeniem jest wiek botaniczny gatunku uprawianego drzewa. Ten dodatkowy aspekt ciągłości niemal nieskończonego dzieła wspólnie z dążeniem do jego doskonałości formy sprawiają, że drzewa bonsai są wyjątkowe. Dojrzewanie, przemijanie, zmieniające się pory roku i kształty są również istotną częścią tej sztuki.



Jesienna, dwudziesta piąta wystawa Klubu Bonsai Polska w Muzeum Manggha doskonale wpisuje się w tę nostalgię. Współpraca klubu z Muzeum Manggha trwa nieprzerwanie od 1997 roku, czyli od pierwszych prób sformalizowania struktur bonsai w Polsce. Gośćmi minionych wystaw i warsztatów byli twórcy i nauczyciele kilku pokoleń bonsai, uznawani na całym świecie jako autorytety, między innymi Václav Novák, Bryan Albright, Juraj Marcinko i Nobuyuki Kajiwara. Tym razem będzie to projekt szczególny i pierwszy w Polsce na tak dużą skalę. W jednym czasie spotkają się dwie pokrewne estetycznie i filozoficznie sztuki: ikebana i bonsai. Wystawa bonsai będzie próbą przedstawienia jesiennego krajobrazu Polski, a zatem z użyciem gatunków z naszej strefy klimatycznej oraz wizji doskonałego krajobrazu kreowanego przez polskich twórców. Gościem specjalnym będzie Rafał Klimczewski, absolwent szkoły Mistrza Kunio Kobayashiego z Muzeum Shunka-en w Tokio.
NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole