Sen o Japonii. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919–1922
Konkurs Sen o Japonii. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919–1922. Lekcja solidarności społecznej adresowany jest do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Jego treścią są dzieje dzieci syberyjskich, widziane na szerszym tle historycznym i społecznym, w tym zwłaszcza w kontekście współpracy polsko-japońskiej. Jest pomyślany jako „otwarta lekcja historii” na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych. Uczestnicy konkursu za pomocą różnych form (literackiej, plastycznej, medialnej) mają za zadanie wypowiedzieć się na takie główne pytania, jak np.: Czego uczy pomoc Japonii udzielona dzieciom polskim z Syberii? Jaką lekcję niesie dla mnie, dla moich rówieśników, dla dorosłych, dla naszego państwa i społeczeństwa, dla szerszego świata?
Wszystkim Uczestnikom I etapu serdecznie gratulujemy. Dziękujemy również Nauczycielom i Opiekunom za pomoc w przeprowadzeniu konkursu.
Szczegółowe informacje na temat II etapu zostały przesłane drogą mailową do każdego z uczestników. Uprzejmie prosimy o zapoznanie się ze zmianami wprowadzonymi do regulaminu konkursu w związku z pandemią koronawirusa (pliki poniżej).
Lista uczestników zakwalifikowanych do II etapu konkursu Sen o Japonii
- Maja Hajdacka
- Ewa Mąka
- Nikola Laskus
- Filip Konowrocki
- Milena Kozioł
- Nikola Ćwikła
- Patrycja Świeboda
- Natalia Borówka
- Patrycja Bogacz
- Martyna Długosz
- Aleksandra Krzaczek
- Weronika Dzikowska
- Alicja Gradzińska
- Natalia Szpakowska
- Anna Chmiel
- Alicja Królikowska
- Julia Porada
- Klaudia Marszałek
- Karolina Dębowska
- Julia Mikos
- Kamil Surdak
- Sebastian Czerwiński
- Monika Wezgraj
- Marlena Niewielska
- Gabriela Chapska
- Julita Trocka
Wszystkim Uczestnikom I etapu serdecznie gratulujemy. Dziękujemy również Nauczycielom i Opiekunom za pomoc w przeprowadzeniu konkursu.
Szczegółowe informacje na temat II etapu zostały przesłane drogą mailową do każdego z uczestników. Uprzejmie prosimy o zapoznanie się ze zmianami wprowadzonymi do regulaminu konkursu w związku z pandemią koronawirusa (pliki poniżej).
Pliki do pobrania
Bohaterami konkursu są „dzieci syberyjskie”. Termin ten określa blisko 900-osobową grupę polskich dziewcząt i chłopców, repatriowanych w latach 1919-1923 z Syberii oraz Mandżurii. Byli oni potomkami zesłańców politycznych, uchodźców wojennych, a także emigrantów szukających pracy na odległych krańcach carskiego imperium. Rewolucja bolszewicka i wojna domowa pozbawiła ich podstawowych środków do życia i dachu nad głową. Zagrażało im także wynarodowienie. Szczęśliwie jednak nie podzieliły tragicznego losu tysięcy dzieci i dorosłych, ofiar rozruchów i zbrojnych walk, które w tamtym czasie przetaczały się na bezkresnych obszarach pomiędzy Irkuckiem a Władywostokiem.
Na 2020 rok przypada setna rocznica pobytu dzieci syberyjskich w Tokio. Jest to niejako naturalna okazja, by przypomnieć odległe już dzieje wkładu Japonii w ratowanie, pomoc i opiekę nad dziećmi polskimi z Syberii. Pamięć o pobycie w Kraju Kwitnącej Wiśni, kontakty z ambasadą japońską, zainteresowanie nauką, sztuką i kulturą japońską towarzyszyła dzieciom syberyjskim do końca ich dni. W tej perspektywie historia dzieci syberyjskich i pomoc Japonii zbliża się do czasów współczesnych.
Konkurs ma dwie zasadnicze postaci:
I Etap (szkolny)
Tradycyjny konkurs wiedzy o wydarzeniach, obejmujący dzieje dzieci syberyjskich i pomoc Japonii, widziane na tle wydarzeń:
Konkurs form literackich, plastycznych multimedialnych, obejmujący takie typy wypowiedzi, jak:
Szczegółowy harmonogram
Nagrody zostaną ufundowane przez organizatorów oraz sponsorów konkursu. Wręczenie nagród oraz dyplomów uczestnictwa laureatom i uczestnikom konkursu odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w maju 2020 roku podczas uroczystej gali. O dokładnej dacie i godzinie laureaci konkursu oraz nauczyciele zostaną poinformowani w odrębnych zaproszeniach.
Na 2020 rok przypada setna rocznica pobytu dzieci syberyjskich w Tokio. Jest to niejako naturalna okazja, by przypomnieć odległe już dzieje wkładu Japonii w ratowanie, pomoc i opiekę nad dziećmi polskimi z Syberii. Pamięć o pobycie w Kraju Kwitnącej Wiśni, kontakty z ambasadą japońską, zainteresowanie nauką, sztuką i kulturą japońską towarzyszyła dzieciom syberyjskim do końca ich dni. W tej perspektywie historia dzieci syberyjskich i pomoc Japonii zbliża się do czasów współczesnych.
Konkurs ma dwie zasadnicze postaci:
I Etap (szkolny)
Tradycyjny konkurs wiedzy o wydarzeniach, obejmujący dzieje dzieci syberyjskich i pomoc Japonii, widziane na tle wydarzeń:
- rewolucji rosyjskiej i wojny domowej na Syberii 1917-1922,
- dziejów Polaków na Syberii
- interwencji wojskowej na Syberii
- stosunków japońsko-rosyjskich 1919-1922.
Konkurs form literackich, plastycznych multimedialnych, obejmujący takie typy wypowiedzi, jak:
- literackie (pisemne), np. esej, wywiad lub rozmowa z potomkami dzieci syberyjskich, raport z badań, komiks
- plastyczne, np. obraz, rysunek, fotografia, foto story, plakat, inna dowolna forma
- multimedialne, np. film, klip, aplikacja na smartfon.
Szczegółowy harmonogram
- Styczeń 2020 – ogłoszenie konkursu
- Luty 2020 – zgłoszenia szkół biorących udział w konkursie
- Marzec 2020 – przeprowadzenie konkursu na etapie szkolnym
- I połowa kwietnia 2020 – ogłoszenie wyników I etapu konkursu
- Kwiecień–maj 2019 – II etap i wyłonienie zwycięzców, uroczyste zakończenie konkursu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Nagrody zostaną ufundowane przez organizatorów oraz sponsorów konkursu. Wręczenie nagród oraz dyplomów uczestnictwa laureatom i uczestnikom konkursu odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w maju 2020 roku podczas uroczystej gali. O dokładnej dacie i godzinie laureaci konkursu oraz nauczyciele zostaną poinformowani w odrębnych zaproszeniach.
PATRONAT HONOROWY
KONSUL HONOROWY JAPONII
W KRAKOWIE