Muzeum Manggha tymczasowo nieczynne od 12 marca 2020 aż do odwołania. Zapraszamy do zakupów w sklepie internetowym – mangghashop.pl

Sen o Japonii. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919–1922

Zgłoszenia przyjmujemy jeszcze do wtorku 10 marca!

Konkurs Sen o Japonii. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919–1922. Lekcja solidarności społecznej adresowany jest do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Jego treścią są dzieje dzieci syberyjskich, widziane na szerszym tle historycznym i społecznym, w tym zwłaszcza w kontekście współpracy polsko-japońskiej. Jest pomyślany jako „otwarta lekcja historii” na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych. Uczestnicy konkursu za pomocą różnych form (literackiej, plastycznej, medialnej) mają za zadanie wypowiedzieć się na takie główne pytania, jak np.: Czego uczy pomoc Japonii udzielona dzieciom polskim z Syberii? Jaką lekcję niesie dla mnie, dla moich rówieśników, dla dorosłych, dla naszego państwa i społeczeństwa, dla szerszego świata?

Pliki do pobrania

Bohaterami konkursu są „dzieci syberyjskie”. Termin ten określa blisko 900-osobową grupę polskich dziewcząt i chłopców, repatriowanych w latach 1919-1923 z Syberii oraz Mandżurii. Byli oni potomkami zesłańców politycznych, uchodźców wojennych, a także emigrantów szukających pracy na odległych krańcach carskiego imperium. Rewolucja bolszewicka i wojna domowa pozbawiła ich podstawowych środków do życia i dachu nad głową. Zagrażało im także wynarodowienie.  Szczęśliwie jednak nie podzieliły tragicznego losu tysięcy dzieci i dorosłych, ofiar rozruchów i zbrojnych walk, które w tamtym czasie przetaczały się na bezkresnych obszarach pomiędzy Irkuckiem a Władywostokiem.

Na 2020 rok przypada setna rocznica pobytu dzieci syberyjskich w Tokio. Jest to niejako naturalna okazja, by przypomnieć odległe już dzieje wkładu Japonii w ratowanie, pomoc i opiekę nad dziećmi polskimi z Syberii.  Pamięć o pobycie w Kraju Kwitnącej Wiśni, kontakty z ambasadą japońską, zainteresowanie nauką, sztuką i kulturą japońską towarzyszyła dzieciom syberyjskim do końca ich dni. W tej perspektywie historia dzieci syberyjskich i pomoc Japonii zbliża się do czasów współczesnych.

Konkurs ma dwie zasadnicze postaci:

I Etap (szkolny)

Tradycyjny konkurs wiedzy o wydarzeniach, obejmujący dzieje dzieci syberyjskich i pomoc Japonii, widziane na tle wydarzeń:
  • rewolucji rosyjskiej i wojny domowej na Syberii 1917-1922,
  • dziejów Polaków na Syberii
  • interwencji wojskowej na Syberii
  • stosunków japońsko-rosyjskich 1919-1922.
II Etap
Konkurs form literackich, plastycznych multimedialnych, obejmujący takie typy wypowiedzi, jak:
  • literackie (pisemne), np. esej, wywiad lub rozmowa z potomkami dzieci syberyjskich, raport z badań, komiks
  • plastyczne, np. obraz, rysunek, fotografia, foto story, plakat, inna dowolna forma
  • multimedialne, np. film, klip, aplikacja na smartfon.
Jury konkursu w składzie: Prof. Wiesław Theiss, Teruo Matsumoto, Bogna Dziechciaruk–Maj, Katarzyna Nowak wyłoni laureatów I i II etapu. Organizator zastrzega sobie możliwość poszerzenia jury.

Szczegółowy harmonogram
  • Styczeń 2020 – ogłoszenie konkursu
  • Luty 2020 – zgłoszenia szkół biorących udział w konkursie
  • Marzec 2020 – przeprowadzenie konkursu na etapie szkolnym
  • I połowa kwietnia 2020 – ogłoszenie wyników I etapu konkursu
  • Kwiecień–maj 2019 – II etap i wyłonienie zwycięzców, uroczyste zakończenie konkursu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Nagrody

Nagrody zostaną ufundowane przez organizatorów oraz sponsorów konkursu. Wręczenie nagród oraz dyplomów uczestnictwa laureatom i uczestnikom konkursu odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w maju 2020 roku podczas uroczystej gali. O dokładnej dacie i godzinie laureaci konkursu oraz nauczyciele zostaną poinformowani w odrębnych zaproszeniach.

PATRONAT HONOROWY

KONSUL HONOROWY JAPONII
W KRAKOWIE

NEWSLETTER
!Wypełnij to pole
!Wypełnij to pole